לתרומות לחץ כאן

היכן הקריבו פסח מצרים?

שאלה:

חג שמח לכל הרבנים החשובים

שמעתי פעם שיש בחז"ל שקרבן פסח שהקריבו בני ישראל במצרים, נשאו אותם ענני כבוד לבית המקדש ושם אכלו את קרבן הפסח, ואח"כ ה' החזיר אותם.
רציתי לשאול אם יש לכך מקור בחז"ל. זה נראה לי תמוה מאד כל המהלך הזה. נס כזה הוא הרבה יותר גדול מכל הנסים שנעשו לאבותינו במצרים כולל קריעת ים סוף.
בכלל כל הנושא הזה של קרבן פסח בצורה כזו תמוה לחלוטין. מה בדיוק עשו בירושלים? זריקת הדם, הרי מבואר שנתינת הדם על המשקוף ועל המזוזות היא המקבילה של זריקת הדם על המזבח? מה העלו על המזבח?
בקיצור, כל הדבר הזה נשמע יותר המצאה של גננות. רציתי לשאול, האם יש בכל זאת איזה מקור? אם כן, מה בדיוק כתוב שם? כך נוכל לדעת גם מהיכן צמחה הטעות הזו.

תודה רבה
וחג שמח

תשובה:

שלום וברכה

המקור הוא תרגום יונתן בן עוזיאל על הפסוק ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי:

תרגום יונתן – שמות פרק יט פסוק ד

אתון חמיתון מה די עבדית למצראי וטענית יתכון על עננין הי כעל גדפי נשרין מן פילוסין ואובילית יתכון לאתר בית מוקדשא למעבד תמן פסחא ובההוא ליליא אתיבית יתכון לפילוסין ומתמן קריבית יתכון לאולפן אורייתי: 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. זה הכל?
    אז ממש לא מוכרח לפרש כמו שאמרו. אולי עדיין אין לי כל כך איך לפרש המילים: ובההוא ליליא אתיבית יתכון לפילוסין. אבל עד כדי כך, לתלות בפירוש הזה, נשמע לי מוגזם.
    ועדיין לא קבלתי תשובות לתמיהות שהעליתי בשאלתי

    תודה רבה
    וחג שמח

  2. "ואובילית יתכון לאתר בית מוקדשא למעבד תמן פסחא". אם זה לא מפורש אינני יודע מפורש מה הוא… וכיון שכך, מה מקום יש לשאלות..

  3. יהי כן. מפורש. וזה הפשט האמיתי.
    כעת ברצוני להבין מה עשו שם? זריקת הדם? הקטרה? חזרו לאכול את הפסח במצרים? נפסל ביוצא? לא נפסל? אולי העננים נחשבים למחיצות? איזו קדושה היתה אז לירושלים בכלל?
    אשמח לשמוע

  4. זה שחזרו לאכול במצרים זה מפורש בתורה כמובן וכידוע, אני מבין שזה מחודש אבל בעיני מה שכתוב בתרגום יונתן ראוי לכל הכבוד, נימת שאלתך קצת קצרת רוח לטעמי עד כמה שמדובר בדברי קדמונינו…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל