פדיון כפרות עכשיו

אמירה לנוכרי ביום טוב לכבות את הגז

שאלה:

שלום לכל הרבנים החשובים!
ידוע לי שמותר להנמיך את הגז כדי שלא ישרף התבשיל (לפי הדעה שכיבוי לצורך אוכל נפש מותר).
יש לי שתי שאלות:
א. האם מותר (יותר טוב) לבקש מנוכרי להנמיך הלהבה? אם כן, אפשר בציווי? (לפי המסקנה שלבקש להדליק אש חדשה לצורך אוכל נפש מנוכרי מותר), או רק ברמז?
ב. האם מותר לבקש מנוכרי לכבות את הגז במקום הפסד? אם כן, בציווי או רק ברמז? ולמה?

אשמח לקבל מקורות.
תודה, ובברכת גיט מועד!

(אם יש חילוק בין אשכנזים לספרדים, אשמח לקבל את שתי הגירסאות)

תשובה:

שלום וברכה

 

מה שמותר על ידי יהודי מותר לבקש מגוי בציווי, זה ברור ואין בזה משום איסור אמירה לנכרי, כלומר כאשר ההנמכה היא לצורך אוכל נפש ולדעת המקילים בכך שמותר להנמיך את הלהבה לצורך אוכל נפש על ידי יהודי, הרי שגם מותר לומר לגוי בציווי לעשות זאת. אבל אם הוא רוצה להנמיך את הלהבה שלא משום אוכל נפש אלא משום טעם אחר כגון משום הפסד או חשש נזק וכל כדומה לזה, בודאי אסור לומר לגוי לעשות זאת בציווי, שהרי זה ככל אמירה לגוי שאסורה בשבת וחג מכיון שזה דבר שאסור לעשותו בשבת ויום טוב ועליו יש גם את האיסור לומר לגוי לעשותו בשבת, והאופן שהדבר הותר הוא רק לרמוז לגוי לעשות זאת שלא בדרך ציווי [ובאופן זה מותר, כיון שאין כאן הנאה ממעשה הגוי בשבת אלא רק מניעת נזק, אולם בדבר שיש בו הנאה אסור אפילו ברמז, משום שסוף סוף נהנה ממעשה שבת הנעשה על ידי הגוי לצורך הישראל].

 

מועדים לשמחה.

.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל