לתרומות לחץ כאן

אור – בשעת תשמיש המטה

שאלה:

אשתי אוהבת כשיש איזשהו אור בשעת שאנחנו ביחד, האם מותר כשהאור אינו מאיר עלינו ממש אלא שפותחים הדלת מחדר השירותים והאור מגיע משם?

תשובה:

אור שמגיע מבחוץ אחרי מחיצה אין בו איסור.

מקורות:

שולחן ערוך סי' רמ סי"א: אסור לשמש לאור הנר אף על פי שמאפיל בטליתו. הגה: אבל אם עושה מחיצה גבוה עשרה לפני הנר (הגהות מיימוני פ"ב מה' יום טוב), אף על פי שהאור נראה דרך המחיצה, כגון שהפסיק בסדין, שרי. ( כן נראה לי מדברי רש"י בפרק ב' דמסכת ביצה) גם אמרינן התם דשרי כשכופה כלי על הנר; ואם מותר לעשות מחיצה זו בשבת, ע"ל ריש סי' שט"ו, וכן  אסור לשמש ביום, אלא אם כן הוא בית אפל. הגה: ותלמיד חכם מאפיל בטליתו ושרי (טור).

ויעויין גם במ"ב שם: (לט) לאור הנר – ואפילו אין שם אלא קצת אור כגון שדולק הנר בתוך השפופרת שהנר מונח בתוכו או שמאיר קצת דרך לאנטערנ"ע [אחר שאין שם מחיצה המפסקת] וה"ה לאור הלבנה ג"כ אסור ודוקא אם אור הלבנה מאיר עליהם להדיא אבל אם אינה מאירה עליהם אף על פי שמאירה לבית מותר [ומ"מ נכון שיאפיל בטליתו] ואם הם תחת אויר השמים אפילו אין אור הלבנה עליהם ממש אלא הם בצלה אפ"ה אסור. והיינו אפילו יש שם מחיצות סביבם דבמקום מגולה שאין שם מחיצות בלא"ה אסור לשמש כמבואר באה"ע סימן כ"ה ס"ד: (מב) דרך המחיצה – וכ"ש אם הנר בחדר אחר ומאיר לחדר זה דשרי וכתב בחכ"א דמ"מ צריך האפלת טלית:

הצטרף לדיון

52 תגובות

  1. שלום ותודה על האתר הנפלא
    א)האם אור מבחוץ זה רק בדיעבד? או לכתחילה אם בני הזוג מעדיפים כך?
    ב)האם צריך לסגור את חדר האמבטיה כדי לעשות חציצה או גם אם הדלת פתוחה זה נחשב אור מבחוץ ומותר?

  2. תודה רבה
    לא הבנתי אם כן את התשובה לשאלה הקודמת "מותר אור מבחוץ" אם אפשר בבקשה להסביר כי הבנתי שבדיעבד שמשמש ביום ומוריד את התריס גם אם נכנס אור דרך החורים זה מותר ומימילא שאלתי האם בדיעבד גם וילון גרידא יועיל כי סו"ס זה אור מבחוץ או שניתן לחלק שבוילון יש הרבה אור והוי כלא האפיל בטליתו ואסור ורק בכה"ג שסגר את את תריס וקצאת אור עובר שרי
    ישר כוח

  3. תודה רבה!
    שוב לא הבנתי. בשאלה הראשונה שאלתי על אור יום שמבצבץ דרך התריס והרב ענה "מותר אור מבחוץ" א"כ הרב כותב שזה מותר. ואח"כ הרב כותב אור מבחוץ הכונה מנורה או אור וא"כ אור יום שמבצבץ אסור. לכאורה זה תרתי דסתרי? אא"כ זה לא אותו רב שענה בתשובה הראשונה ויש מחלוקת בין הרבנים או שפשוט לא הבנתי כלל את התשובה הראשונה או השניה
    אשמח בבקשה אם תוכלו לכתוב לי תשובה מבוארת כי זה הלכה למעשה
    תזכו למצוות

  4. לא הבנתי ששאלת על אור יום מבחוץ, שהרי אסור לשמש ביום, אם זה שאלת הרי שהתשובה היא שאסור, מה שמותר אור מבחוץ, הוא אור מנורה בלילה.

  5. תודה רבה
    לכן הדגשתי "בדיעבד שמשמש ביום" כלומר שפשיטא לן שלכתחילה אין משמשים ביום אך יש מקריים מסוימים שכמובן צריך היתר מרב שהדבר מותר (לדוגמא תשמיש ביום שבת קודש שהתיר הבא"ח בכה"ג שלא יכלו לשמש בליל שבת וכדומה) ולכן אני שואל:
    א) שאם סגר את התריס אך עדיין מבצבץ אור דרך חורי התריס האם חשיב כאור מבחוץ ומותר או לא?
    ב)האם אור מבחוץ זה לכתחילה או רק בדיעבד נפק"מ לזוג שמעדיפים כך
    תודה רבה על הסבלנות ועל התשובות המחכימות

  6. ביום יש חומרא נוספת, שלא התירו בשעת הדחק אלא בבית אפל. מה שכתבתי לגבי אור מבחוץ זה רק לגבי נר שמועיל לו מחיצה כמובא בסי' רמ.

  7. תודה על האתר הנפלא!
    רציתי לשאול
    האם לפני קיום היחסים בפועל וכן אחרי הקיום
    האם מותר להדליק את האור?
    ובעצם האם מותר לבעל לראות את אשתו בלי בגדים (כמובן לא באותו מקום!)

  8. על עצם התשובה הראשונה שהרבנים היקרים השיבו שאור שבא מבחוץ מותר. זה נכון באופן שמאפיל בטליתו (כמו שמובא במשנה ברורה בסימן ש"מ סקמ"א) ובכה"ח מובא שאף שם את הסדין על ראשו, ומביא המשנה ברורה שיש שאוסרים גם שמכסה בטלית

  9. זה מדבר על ור בחדר מאחורי מחיצה, שכדברי המשנה ברורה זה כמו אור יום, אבל במעט אור הבא מבחוץ, מפנס רחוב או מחדר אחר, יש להקל יותר, לא חייב להיות "וימש חושך".

  10. בספר משכן ישראל עמוד עט סיכם, וז"ל
    אור הבא מחדר אחר אם מאיר עליהם להדיא, יש מתירין ע"י האפלת טלית, ויש מחמירין. וכשאינו מאיר עליהם להדיא לכ"ע מותר ע"י האפלת טלית. ואם האור מועט ואינו רואה בבירור מותר ללא האפלת טלית, ע"כ. א"כ ההגדרה לדברי הרב שבמעט אור אין צריך האפלת טלית, זה שלא יראה בבירור (אם יש לרבנים הגדרה מהו 'לא רואה בבירור', אשמח לשמוע)
    ישר כח גדול

  11. אינני יודע לומר את הגדר המדוייק, אבל העיקרון מובן, כשהחדר בעצם חשוך, הגם שרואים אחד את השני וזו לא אפלה מוחלטת, זה מותר.

  12. בספר הניזכר הובא בשם הרב אלישיב 'שלא רואים את הפנים' אני הסתפקתי יש סוג אפלה שמזהים את הפנים, על דרך כלל, ולא פרטים בפנים. אני מבין מדברי הרב שבאופן הנ"ל ברור שמותר?!

  13. שלום וברכה!
    הרבנים כתבו למעלה שתשמיש ביום הוא בשעת הדחק ואז צריך חדר אפל. מה המקור לכך? בשו"ע כתוב אין לשמש ביום אא"כ הוא חדר אפל. ולא הוזכר שעה"ד

  14. בספר משכן ישראל בעמוד פ' מביא. שהרמב"ם השמיט היתר של תשמיש ביום בבית אפל והסביר המגיד משנה שטעמו 'כדי להתרחק מהרגל תשמיש'. וגם הריטב"א (כתובות סה:) בבית אפל מותר לעת הצורך, והביא שם שכן הורה הגרי"ש אלישיב ז"ל, וע"ע תורה לשמה סימן סט.

  15. ראיתי שרבני בית הוראה מתירים להדליק את האור לפני תשמיש
    לכאורה לפי טעם הגמרא של ואהבת לרעך ושמא יראה בה דבר מגונה ןלכן אסור להדליק אור בדעת תשמיש אז מה זה משנה לפני תשמיש או בשעת ..?

  16. בספר 'שערי צניעות' מביא כמה הגדרות של כמות האור הנאסר 1) כף החיים=שלא יראו אבריה זזים 2) משכן ישראל=שלא יוכל לראות פצעים שבגופה 3) בשם הרב אלישיב=תוי פנים אינם ניכרים, ולפי הנראה שיעורים אלו קרובים אחד לשני, האם מה שנאמר פה שמעט אור הבא מתאורת רחוב למשל ולא מאיר להדיא ואי אפשר לזהות כפי שפירטתי פה, האם כל זה נאמר שמותר לכתחילה ככה גם לפי 'הקבלה' או שזה רק לפי 'ההלכה', כי ידוע שלפי 'הקבלה' בשם האר"י מקפיד גם במעט אור שלפי 'ההלכה' היה מותר, או שהאר"י הקפיד ע"כ רק באור שמתוך החדר שלפי 'ההלכה' יש מצבים שמותר ולפי 'הקבלה' לא.
    אשמח לתשובה מפורטת אלו שנוהגים לפי 'הקבלה', חסידים, ספרדים וכו' האם אפשר להשאיר את התריס טיפה פתוח (ויש תאורת רחוב שלא מאיר להדיא, אלא רק יש השתקפות האור) באופן שלא עובר את גבול האור שפורט פה?
    ואם אפשר מקורות לתשובה, תודה

  17. תודה רבה על המענה, אבל בכדי שאבין אשמח אם הרב יוכל להגיב להודעה זו, הרי ידוע שלפי האר"י כתוב שמה שכתוב בהלכה שמותר לגבי אור לפי הקבלה אסור כי זה יכול להזיק לילדים וגם שלא בשעת עיבור וכתוב שם ממש דברים חריפים מה יכול לקרות, בספר 'שערי צניעות' אכן כתוב שאור הבא מחדר אחר צריך האפלת טלית ואם האור מועט אז לפי ההלכה אפשר ללא האפלת טלית ולפי הקבלה עדיף שלא יהיה כזה אור, אני אישית הבנתי שכל המחלוקת בין ההלכה לקבלה זה רק באור מתוך החדר שלפי ההלכה מותר בהאפלת טלית אם יש מחיצה כדין ולפי הקבלה אסור בכל מקרה אבל באור שבא מבחוץ ולא מאיר להדיא ויש אור מועט אז אין את ההקפדה של הקבלה וכך הבנתי שגם הרב פסק, הרי יש פה חשש של היזק וצריך לדעת טוב לאלו שכן נוהגים גם עפ"י קבלה האם זה אכן כך?
    בכל זאת זכור לי שראיתי במקום שמה שהאר"י מזהיר לגבי היזק זה רק דווקא מאור שבא מנר.
    אז אולי זה מסתדר שאין חשש להיזק ויש רק האם מותר או אסור.
    אשמח אם הרב יוכל לפרט
    תודה

  18. האליה רבה סי' רמ ס"ק יט כותב שברור בעיניו שגם לדעת האר"י אם האור מגיע מעל המחיצה אין כל בעיה ולא חלק על דברי הרמ"א, בשל"ה בשער האותיות מבואר שבאור הבא מבחוץ לא הקפיד האר"י וכל דבריו [גם להצד שחולק על הרמ"א] זה רק באור מתוך החדר.

  19. במקרה שיש קצת אור מבחוץ (מרחוב או החצר וזה קצת יותר אור מהמותר כפי מה שתואר פה למעלה ואין אפשרות לכסות יותר את החלון, למשל נמצאים במלון וכו') ועושים 'מאפיל בטליתו', מה הגדר המדויק של 'מאפיל בטליתו' האם מספיק להתכסות עם השמיכה מעל לראש (מה שמותיר את קצוות הרגליים ללא כיסוי עם השמיכה) או שחייבים להקפיד על שמיכה ארוך במיוחד שיכסה ממעל לראש עד קצוות הרגליים? כמובן שמדובר בשמיכה עבה וחוסמת אור.

  20. תודה על המענה, האם יש מקור לכך?
    כי כמה שחיפשתי אין כמעט אף אחד שמפרש איך לעשות את זה, כן מצאתי בכה"ח סוף סעיף ע"א 'צריך לכסות כל גופם ממעלה לראשם ולתחת רגליהם, באופן שלא יתראה שום דבר, וגם הטלית צריכה להיות עבה באופן שלא יראה מתוכו שום ניצוץ של אורה'
    אבל לא כ"כ היה נראה לי שמתכוונים ממש שמיכה ארוכה מאוד שיכסה מהראש עד מתחת לקצוות הרגליים, אז אם הרב יוכל לכוון אותי למקור אשמח.

  21. הבנתי, נכנסתי לדיוקים כי היות אם זה אור הבא מבחוץ ומאיר עליהם להדיא אז צריך האפלת טלית, והבנתי שזה לפי ההקפדה של האר"י ג"כ, כי בשער הציון במשנה ברורה כתוב שאור במחוץ עדיף טפי וזה לא כמו אור הבא ממחיצה, אבל צריך האפלת טלית (ובשער הציון כותב כך משמע מפמ"ג שאפשר גם במאיר להדיא) אז בגלל זה רציתי לדעת מה זה הגדר של האפלת טלית בגלל שזה אולי חשש סכנתא, או לא קשור לחשש סכנתא לאר"י אלא זה רק הלכה משום צניעות?
    (הרי רואים בשער הציון בסעיף אחד קודם באור הבא ממחיצה שהוא אומר שחכמ"א חשש לסכנתא ואחז שהאר"י חלק על זה על הרמ"א) אז כל השאלות האלו זה לצאת מידי חשש סכנתא.
    בכל אופן תודה לרב, אם בכל אופן יהיה בעתיד איזה מקור או שמועה מרב מהדורות האחרונים שפירש איך לעשות זאת, אשמח.

  22. אשמח לדעת בבקשה האם כשיש אור קטן דולק בחדר ואנחנו שמים עליו בגד לכסות אותו עד שהוא כמעט לא ניכר כלל יכולה להיות בזה בעיה? מה אם כן הפתרון ? כאשר צריכים אור לחתל את התינוק וכדו'

    בכל אופן מדובר שמניחים בגדים על המנורת לילה בצורה כזו שישנו חושך כמעט מוחלט

  23. נר מיועד להאיר וגם אם אורו חלש מחמת הכלי הלא מוצלח, עדיין יש להקפיד בזה. אמנם במנורת "שבת לעמפ" שיש לה כיסוי יעודי כדי למנוע את האור, מה שיוצא קצת אור מהחריץ זה שום דבר, כי הכוונה היתה למנוע אור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל