לתרומות לחץ כאן

תשביתו – האם יש חובה להשאיר חמץ כדי לשרוף?

שאלה:

שלום וברכה כבודו הנכבד, האם חובה להשאיר חמץ לביעור חמץ? האם מותר לא לשרוף דבר אלא רק לקרוא את הנוסח וזהו?
תודה רבה לכם, חג כשר ושמח, ברכות רבות…

תשובה:

שלום וברכה

אין חובה להשאיר חמץ כדי לשרוף.

מקורות:

בס' מנחת חינוך דן בשאלה זו באריכות, האם מצות "תשביתו" היא אקטיבית או פסיבית, כלומר האם יש מצוה לשרוף כדי להשבית, או ההשבתה היא בעצם זה שאין לי חמץ בבית, כמו בשבת שהשביתה היא פסיבית, העדר מלאכה. הכרעתו לדעת רוב ככל הפוסקים שאין חיוב להשבית.

הנקודה המענינת שאני כותב כאן למעיינים אולי ימצא מישהו תשובה בשבילי, שהמנחת חינוך פשוט בעיניו שלהצד שהמצוה היא חיובית – לשרוף, אז החובה היא רק בהגיע זמן האיסור מן התורה, ומכאן הוא קובע באופן מחודש שבעצם כאשר חכמים הקדימו את זמן השריפה בשעה אחת, הם בעצם הפקיעו מאיתנו את קיום המצוה דאורייתא, כי זה לפני הגיע זמן החיוב וכמו נטילת לולב שלא בחג הסוכות. ובעיני זה תמוה: משום שהא ניחא במצוה שיש לה משך, כמו נטילת לולב שהיא כל היום, ברור שיש זמן למצוה ואי אפשר להקדים, אבל כאן הרי אין זמן כזה, דקה לפני חצות זה עדיין לא החיוב, ובחצות כבר עוברים בבל יראה ובל ימצא! אם כן בהכרח שלכתחילה כאשר קבעה התורה מצוה זו, הכוונה בזה היא שמהבוקר לכל הפחות יש חיוב לשרוף, שנאמר אך ביום הראשון תשביתו, אבל לא ברגע נקודת החצות שזה דבר שלא ניתן לקיימו! ואם כן אין כאן כל הפקעה של מצות התורה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל