לתרומות לחץ כאן

מנהג טוב והתרת נדרים

שאלה:

מי שנהג בקביעות ליטול ידיים שלוש פעמים לסירוגין לאחר יציאה מהשירותים ועשיית צרכיו-

צריך התרת נדרים מלאה אם רוצה להסתפק רק בשטיפה ונקיון, אפילו בלי נטילה פעם אחת מעתה ואילך, כי זה מכביד עליו?

יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?

תשובה:

אם נהגת כך כהחלטה קבועה זה עשוי להיות נדר, אם כהשתדלות יש להקל, בכל מקרה אם עשית מודעה בערב ראש השנה לבטל כל הנדרים מכאן ולהבא, סומכים על כך לענין מנהג טוב שלא התנו שיהיה בלי נדר. תמשיך בהנהגה טובה זו, מתי שנוח לך.. למה להחליט שמעכשיו כלל כלל לא…

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. להערת השואל האם יש הבדל בין אשכנזים לספרים, עיין בשו"ת מנחת שלמה לגרש"ז אויערבאך זצ"ל חלק א' סימן צא אות כ', ועיין בשו"ת יביע אומר ח"ד יו"ד סימן יא, אשר שניהם כתבו להלכה כי ניתן לסמוך על התרת נדרים שלפני ימים נוראים, מכיון שאין כוונת הנוהג בחומרא או מנהג טוב לנדר כלל, אלא שדנים מעשיו כקבלת נדר, א"כ באופן שגילה דעתו [וכך הוא בכל שנה בימים נוראים] מקודם והתנה בפירוש שרוצה כלל שיהיה נדר, הרי זה נחשב כאומר בפירוש שלא קיבל על עצמו את אותה חומרא או אותו מנהג טוב כנדר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל