שאלה:
האם מותר להגיד ליהודי חילוני להוציא מהמקרר אוכל שהנורה בתוכה דולקת בשבת?
האוכל יהיה מותר באכילה כי לא נעשה מלאכה בגוף האוכל עצמו?
ולגבי האמירה שהיא אסורה הרי אין שליח לדבר עבירה,אז כל האיסור בסיוע לדבר עבירה או חמור מכך לפני עיוור?
תשובה:
שלום וברכה
לגמרי לא הבנתי את השאלה, אולי אנסה לתרגם אותה לעברית, ותגיד לי אם זה מה ששאלת: האם מותר לשכנע יהודי לקפוץ מהגג אפילו שבעקבות מעשה זה הוא עלול למות, או שאין שליח לדבר עבירה?
תירגמתי מדוייק?
[אגב המחלוקת האם ביהודי מומר יש איסור הנאה ממעשה שבת עד בכדי שיעשה, תלויה בני הטעמים לאיסור, וכמבואר בפרי מגדים בסי' שיח: שאם הטעם משון החשש שמא יבקש ממנו לעשות זאת עבורו, ביהודי מומר אין חשש כזה, כי בודאי לא ירצה להכשיל אותו…].
כוונתי הייתה איזו עבירה עובר האדם שביקש מהיהודי להוציא מהמקרר באיסור,מסייע לדבר עבירה או לפני עיוור או משהו אחר?
והאם יהיה אפשר לאכול מהאוכל שהוצא באיסור מהמקרר לאחר בקשתי מהיהודי?
זה יותר ממסייע כיון שהוא עושה בשליחותך, במעשה שבת יש החמרה באופן שזה נעשה בשבילך, ואף שיש בזה מחלוקת על פי בקשתך יותר גרוע. במקרה ספציפי זה מותר לאכול כיון שאין הנאה ישירה בגוף הדבר אלא רק הסרת מונע.
ישר כח על דבריכם המחכימים!
יעויין בפרי מגדים סימן דש א"א סק"ח שעמד בנידון הזה אם יש שליח לדבר עבירה ביהודי מומר, ולמסקנת דבריו זה תלוי במחלוקת הפוסקים בחו"מ בסימן שפח. (בקובץ יסודות וחקירות כתב שבדיוק בנידון זה חקר הגרעק"א ב"מ י ב, וכאמור גם הפרי מגדים דן בזה, והרב קובץ יסודות וחקירות לא ציין לו).
השאר תגובה