לתרומות לחץ כאן

תשלום על מצות

שאלה:

לכבוד הרב שלום וברכה,
הזמנתי מצות שמורות לצריכה פרטית לליל הסדר ולשאר ימי החג הבא עלינו לטובה ,כמו"כ הזמנתי חבילות של שלישיות מצות שמורות לחלק בלי נדר לבני משפחה וידידים לזכותם בליל הסדר באכילת מצה שמורה .
אני נוהג שאת המצות לצריכה פרטית בלי נדר אני משלם במזומן ולא בתשלומים דחויים על מנת לקיים מצוות דאורייתא של אכילת מצה בליל הסדר ( בדומה לתשלום על ארבעת המינים) כך נהגתי כבר כמה שנים .
מצבנו הכלכלי ב"ה טוב וישתפר בעתיד בחסדי השי"ת .
עם זאת – במידה ואין לי אפשרות לשלם את הסכומים גם של המצות לצריכה פרטית וגם את המצות שמיועדות לחלוקה ,שאלתי היא האם ניתן את המצות המיועדות לחלוקה לאחרים לשלם בתשלומים כמו צ'קים דחויים ואין בזה בעיה ?
במידה ויש בעיה – האם ניתן ללוות מחבר קרוב את הסכום ולשלם על המצות המיועדות לחלוקה לאחרים והם יוצאים כך ידי חובה אכילת מצה בליל הסדר?

תודה לכת"ר ויה"ר שעוד השנה נזכה לחגוג בבית מקדשינו

תשובה:

שלום וברכה,

לפי הלכה משיכה או הגבהה קונה, והקניין משיכה או הגבהה מזכים לך את המצות וקניין מדרבנן מועיל לדאורייתא.

אולם יש פוסקים הסוברים שקניין מדרבנן אינו מועיל לדאורייתא, וראוי לחוש לאותם דיעות ולעשות גם קניין שיועיל מדאורייתא – קניין כסף. ותשלום באשראי או בצ'ק והכסף יגיע למוכר רק אחרי החג הרי שאין כאן העברת מעות ואין כאן קניין כסף. אם לוקח הלוואה מחבר ומשלם עבור המצות יש כאן קניין דאורייתא של קניין כסף. גם כאשר אין קניין כסף אם מושך את המצות או את הד' מינים לתוך ביתו יש קניין חצר שהוא מדאורייתא.

בהצלחה.

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרב שלום וברכה
    תודה על התשובה
    ב"ה שילמתי על המצות במזומן ואיחסנתי אותן בבית הורי כי ביתנו עדיין לא נקי לפסח האם זה בסדר או שמא עדיף היה להביא לדירה שלי ?
    אני מבין מתשבת הרב שברגע שאכניס את המצות אלי הביתה הן שייכות לי .

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל