לתרומות לחץ כאן

מדוע חייבים להצביע בבחירות?

שאלה:

רציתי לשאול בדבר ההצבעה בבחירות.
ישנם גדולי ישראל שהתנגדו להצבעה, למה?
ב. האם כאשר החרדים לא בקואליציה הת"ת והבתי יעקב לא מקבלים תקציבים? זה לא מוסדר בחוק. מישהו שאל אותי למה תמיד צועקים ת"ת ת"ת יסגרו

תשובה:

שלום וברכה

בנוגע להצבעה בבחירות קיים ויכוח עתיק יומין, בין הציבור הקנאי יותר שבמרכזו היה הדברי יואל מסאטמר, שמבחינתם כל חיבור עם רשעים אסור וממילא כיון שהכנסת פועלת שלא על פי דיני התורה אסור להצטרף אליה ולהשתתף בה, לבין שאר גדולי ישראל כמו החזון איש, הרב מבריסק, הסטיפלר, הבבא סאלי, הרב שך הרב עובדיה יוסף הרב אלישיב הרב אויערבך ועוד ועוד רבים וגדולים, שסברו שאף ששאיפתנו ותפילותינו למדינה על פי הלכה, מוטל עלינו להשתתף בבחירות כדי להציל מה שאפשר בחינוך היהודי בצביון היהודי של המדינה ועוד, צבא גיור גיור וכו', כדי למנוע ככל שניתן את חילול שמו ורמיסת התורה. כבר הסברתי כאן באתר, שאין מצב שזו רשות בעלמא להצביע בבחירות, או שזו חובה גמורה או איסור גמור, מדובר בנושא כבד משקל, למעשה הכריעו רוב מנין ובנין של גדולי ישראל להצביע בבחירות למפלגה חרדית שדואגת לכל הנ"ל.

עם ישראל ועתידו לא בנויים על המדינה, אבל ברור שכאשר הציבור החרדי אינו נמצא בעמדת השפעה יש קושי גדול בהרבה תחומים: ראשית בכל הנוגע לצביון המדינה ועם ישראל, מספיק לשמוע את פסיקת בג"ץ לאחרונה בענין הגיור הרפורמי בשביל להבין שבלי עבודה מאומצת, כל גוי יכול להרשם עכשיו כיהודי תמורת איזה תשלום אגרה של כמה עשרות שקלים ל"רב רפורמי"… התבוללות וכו'… כך לגבי השבת החמץ החזיר וכל שאר הדברים שהם בבחינת "אז תקיא הארץ אתכם" חלילה. מלבד זאת צרכים קיומיים של הציבור החרדי, כמו חוק הגיוס, שכרגע אינו קיים ואם לא יחוקק, אזי כל בן ישיבה יקנס כספית ויחשב כגורם פלילי על כך שאינו מתגייס! עולם הישיבות יספוג מכה אנושה, ובקרב השדרה החלשה יחסית בני הישיבות ממשפחות הפריפריה וכדומה תהיה נשירה עצומה מהישיבות. וכן הלאה.

בנוגע לתקציבים: חשוב מאוד לדעת, שעם כל העבודה המאומצת כל השנים, עדיין חלק מהתקציב הזעום של החינוך החרדי שהוא בערך שליש מהכללי [פר תלמיד] עדיין חלקו אינו בספר התקציב אלא מוגדר כתמיכות. בלי עמדת השפעה הוא נעלם לגמרי. כך גם כל הפעילות של תנועות הנוער, מתנסי"ם וכו' הכל תמיכות, וכל הפעילות התרבותית הזעומה החרדית לא תתוקצב. מלבד זאת גם תקציבים ניתן לעשות שינוי, יעידו לפיד ובנט בברית האחים שחתכו לחתיכות את תקציבי החרדים עד כדי חנק מוחלט, תקציב הישיבות ירד ל25% מהסך שקדם לכך! אם היום תמיכת המדינה באברך היא 800 ש"ח לחודש בימי לפיד זה נחתך ל250 ש"ח בלבד!

הציבור החרדי כל שנותיו במלחמה על הבית, על הקדוש והיקר, ואין ספק שיש חובה גמורה להשמע להוראת גדולי ישראל ולהצביע.

אגב גדולי ישראל דיברו על כך שעצם מספר המצביעים הגדל מהווה קידוש ה' ואמירה שקיים ציבור הנאמן לה' ולתורתו.

הצטרף לדיון

15 תגובות

  1. יש עוד לציין שמי שלא מצביע הוא בעצם מצביע לכל המפלגות ועצם זה שמציע למפלגה אחת כבר לא נותן קולו למחנות השמאל ואני מבין מה טובים ג או שס מסמוטריץ שרואה את עצמו מחוייב להלכה לא פחות ועוד עם מוטיבציה גבוהה לחתור לשינוי ולהגן על עולם התורה

  2. 1. נכון. 2. איננו עוסקים בפוליטיקה, אבל אין לי ספק שכל אדם דואג קודם כל לבייס שלו, ואם תהיה שאלה תקציבים לעולם התורה לא סמוטריץ יחרף נפשו בענין זה… ואם המלחמה תהיה על שלילת תקציבים ממוסדות תלמוד תורה שלא מחוייים לליבה מה שנקרא "מוכש"ר", זה לא יהיה הנושא שלו, בעוד שאצל הציבור החרדי על כל גווניו זה נושא משמעותי בותר. וכן הלאה. לגבי שבת במרחב הציבורי יתכן שאתה צודק, ואנחנו באמת מקווים שכל היהודים ישתפו פעולה במלחמות היהודים…

  3. סליחה כבוד הרב.. אבל העצמתה את מה שאתה רוצה..
    ולא אמרת את הרבנים שאוסרים אז ברשותך אני אמנה:
    הרב יואל מסאטמר,הרב אהרון ראטה,הרב משה שטרמבוך,הרב משה צדקה הרב עזרא עטייה הרב סלמאן מוצפי הרב יהודה צדקה הרב יעקב מוצפי הרב בית דין של העדה החרדית האשכנזית והעדה החרדית הספרדית שבראשה אב בית דין הרב אברהם הכהן הרב יעקב עדס הרב דניאל פריש הרב שלמה קורח כף החיים והבן והנכד שלו המקובל מורי חיים סינווני הרב המקובל משה יעקב הילל הרב יצחק כהן הרב מרדכי אליהו{אמר הרב מזוז בהרצאה אם תרצו אני יביא קישור שהרב מזוז אומר שהרב מרדכי אליהו לעולם לא בחר בכנסת } הרב קופשיץ הרב אליעזר אלפנדי הרב שדי חמד הרב חיים שאול דוויק הכהן הרב צדקה חוציין חכם בן ציון אבא שאול הרב חיים זוננפלד הרב טוביה וייס חסידות סלונים חסידות תולדות אהרון הרב משה אריה פריינד הרב קאהן האדמור של תולדות אהרון הרב משה דושינסקי הרב הלברשטאם הרב מאיר בראנסדארפער הרב יעקב בלוי הרב ישראל יעקב פישר הרב בנימין רבינוביץ הרב אברהם דוד הורוביץ כל אלה דיינים בעדה החרדית האדמור ליבאוויטש הרשב הרב יצחק ויס בעל המנחת יצחק פוסק הדור הנכד של כף החיים הרב וויזנר והנכד שלו הרב שמואל אוירבך
    הרב יוסף סוסו הכהן מורי חננאל שררה הרב נריה חוברה
    הרב יעקב מאיר שכטער הרב שמואל משה קרמר הרב שמעון שפירא הרב גודלבסקי כל אלה אבות בתי דין או דיינים ולפחות רבנים חשובים אז מי שלא בוחר יש לו על מי לסמוך ועדיף לכל בר ישראל שלא ישתתף בבחירות הטמאות ויציל את נפשו מהרבה איסורים ואם תגידו יש הרב גדולי דור שאמרו לבחור שאנחנו מכבדים ואוהבים את כולם וכל עוד לא הביאו ראיה נגדית מבוססת על רבי יואל אין אפשרות ללכת אחריהם ואם אומרים לכם "כל אשר יורוך" תפתחו רמבם בהילכות ממרים בפרק א הלכה ב שכל אשר יורוך נאמר רק על הסנדרין והרדבז רושם לשכת הגזית ואם אתם חוששים לדעת החינוך שאומר שבכל דור ודור יש כל אשר יורוך זה רק שנפגשו שתי בתי הדין האוסרים והמתירים והוציאו פסק הלכה ביחד ובנתיים זה לא קרה תודה רבה ויום טוב

  4. דבריך ידועים, וכל אחד יעשה כהוראת רבותיו. אבל מי שרבו מורה לו להצביע מחוייב בכך. כל מה שאני מסביר תמיד זה שבמצבנו ענין ההצבעה אינו רשות, או שזו מצוה גמורה לדאוג לרוחניות של עם ישראל ושל הציבור החרדי, או שזה אסור, ולכן דרושה בזה הכרעה הלכתית לכל אחד כרבו, כמו בכל שאלה הלכתית.

  5. במחילה מכת"ר של הרב, אבל לדעתי זו ממש הבעיה.
    ממתי יהודי נשען על הטובות של רשעים מושחתים? וכבר נאמר 'ארור הגבר אשר יבטח באדם וכו' ' וקללת ירמיהו הנביא התקיימה בנו כי בטחנו בבשר ודם, ומדוע? היד ה' תקצר מלזון ולפרנס?

    אני נגד הבחירות ונגד כל מפלגה באשר היא, ובמחילה, אבל הראיה הכי חזקה לכוחו של עם ישראל, ללא כל תמיכה מצד ממשלה כלשהי – הגלות האיומה שעברנו.

  6. לא הבנתי את דבריך משתי סיבות ובעצם שלוש:
    1. עיקר הנושא אינו פרנסה, בודאי בבחירות מחר, הנושא הוא מלחמה על ה' ועל משיחו, מה יהיה הצביון של עם ישראל וארץ ישראל, האם תתאפשר כניסת המוני גויים וממזרים לכרם בית ישראל? האם הארץ תטמא בתחבורה ציבורית בשבת בכל חלקי הארץ? האם אנשים מסורתיים יתחילו לאכול כל יום נבלות וטרפות בגלל רפורמת הכשרות, האם מעט היהדות שיש במערכת החינוך גם היא תעלם ועם ישראל כבר לא ידע יותר כלום, וכו' וכו', כל זה לא קשור לכסף שלנו.
    2. גם לגבי התקציבים דבריך הם הבל ורעות רוח, במחילה… אנחנו לא מבקשים טובת רשעים, אנחנו מבקשים את הכסף שלנו! זו הארץ שלנו, אנחנו משלמים מיסים לא פחות מכל אדם אחר [גם אם אנחנו לפעמים מייצרים פחות מיסים ואינני יכול להאריך כרגע כאן]. האם גם בחייך הפרטיים אתה כל יום יושב שאנן ומצפה לירידת המן ליד הבית או שאתה דואג למחייתך? למה כאשר זה כסף לתלמודי תורה וישיבות אתה נהיה מאמין גדול כזה?
    3. גדולי ומאורי הדורות החזון איש ואחריו כל גדולי החכמים מכל העדות הורו לנו שמדובר בקידוש ה' וחובה גמורה, האם דעתך חשובה יותר?

  7. ימחל לי הרב על הדברים, אך עפר אני תחת כפות גדולי ישראל הקדושים, ואין בתגובתי חס ושלום, חס ושלום, לפגוע בקדושתם, או בכבודם, שאומרים לבחור, אלא שאני מבסס את דעתי על האמת בפועל:

    הבחירות, לדעתי, אינן, אלא הדמיה ואשליה, ואין באמת שום השפעה על הממשל, ואביא כמה עובדות לעמדתי:

    התבוללות – בעליה הרוסית, עשו בדיקה במשרד הפנים, והתגלה שמעל 80 אחוזים היו עולים רוסים גויים.
    אף אחד לא יכול למנוע מיהודי להתחתן בחוץ לארץ עם גויה, ולהביא אותה לכאן, ואני עד לדברים, בצער גדול.
    אני גר בדימונה, ויש אחוז התבוללות לא מבוטל (כך השתמע מדבריו של דיין מירושלים שביקר ודיברתי איתו על כך).

    כשרות – כל מי שרוצה פותח חנות למאכלים לא כשרים, וזה לא מונע ממי שרוצה ללכת ולאכול שם.

    שבת – אנשים עובדים בשבת, ונוסעים בשבת, ואין מונע, עם כל הצער שבדבר, וזה לפעמים ממש מציק לראות את הרחוב כך, למרבה הצער והכאב.

    תמיכה במוסדות חרדים – למה בארצות גולה, כשלא היה לישראל ממשלה, היו מסתדרים עם מה שיש, ויוצאים מאותן ישיבות למדנים ושקדנים גדולים, ופה אנחנו לא מסתדרים, ונלחמים על התקציבים עבור אותם מוסדות?

    במחילה גדולה מהרב, אבל אני לא רואה שמשהו משתנה או השתנה בעקבות הבחירות, אז לומר שזה מחזק את התורה – מה הראיה לדברים?

    אני דוקא רואה אחרת, שאת עם ישראל לא מעניין באמת מי בשלטון, עם ישראל כן רוצים תורה וכן חפצים לקיים מצוות, וזה העיקר הגדול מהכול.

  8. ומאוד מפריע לי שכל פעם לפני בחירות, מנסים להפעיל לחץ כבד ולדרוס את דעתו של מי שחושב אחרת, בטענה שהוא כמעט מין ואפיקורוס ויאבד את חלקו לעולם הבא – איך הגיעו לכל זה, אפשר להבין?

    אז תנוח דעתי עם המחנה שמתנגד לבחירות, האם בגלל כך צריך לשרוף אותי בגיהינום לעתיד לבוא?

  9. יש לך טעות גדולה לפי דעתי בקריאת המפה…
    1. ברור שגם היום יש התבוללות, אינני אומר שאם גוש הימין יקים את הממשלה זה ימות המשיח… אבל יש משהו באמצע בין שחור ללבן… יש הבדל עצום בין גויים שמסתננים לכאן על ידי שהם נישאים בחו"ל, לבין היתר גורף על פי הרבנות לגויים להתחתן עם יהודים במסווה של יהודים. מדובר באופן כמותי במשהו הרבה יותר גדול ומקיף, וגם היכולת לברר תהפך לאפסית. מי יוכל לברר איך איש פלוני התגייר לפני עשרות שנים? זה הבדל עצום. זאת מלבד החילול ה' הנורא בכך שהרבנות עצמה מאפשרת לגויים לבוא בכרם ישראל.
    2. ברור שאפשר לפתוח חנות לא כשרה, אבל מה יעשו רוב המוני בית ישראל שמעונינים בכשרות, והם יטעו ויאכלו בכשרות הרבנות בלי לדעת שזה כבר לא כשר?! היום לפחות יש כשרות בסיסית שניתן לדעת שהאוכל לא טרף.
    3. ברור שאנשים נוסעים בשבת, אבל החילול ה' העצום שיש תחבורה ציבורית בשבת הוא בבחינת אז תקיא הארץ אתכם. כל חכמי הדור האחרון ראו חשיבות רבה לתת צביון יהודי בפרהסיה של מדינת ישראל, כחלק מאחיזתנו בארץ וכחלק מעבודתנו את ה' יתברך. זאת מלבד הנושא הכמותי, כאשר אתה פותח את כל העסקים בשבת ומאפשר תחבורה נוחה לכל מקום, כולם יסעו לכל מקום ולא תהיה שום שבת בארץ.
    4. אתה מזכיר לי את האבא שכאשר הוא רואה שהילדים מעקמים את האף על הלחם הלא טרי הוא אומר להם "באושוויץ היו מתנפלים על זה"… זה נכון! אבל באמת לא היה שם כיף כל כך… ואם נרצה להיות רציניים יותר, אנחנו לא נכנסים לקואליציה ולבחירות בשביל כסף, הנושאים הקודמים שחובים בהרבה, אבל ודאי אין לבטל את הנושא הזה. יש ציבור עצום בארץ ויש קושי לקיים את המוסדות, אנחנו מופלים לרעה באופן מטורף, נכון שזה לא יעביר אותנו על דתינו ועל דעתנו, אבל למה לא מגיע לנו לקבל את מה שמגיע לנו? איזה אידיאל זה לא לבחור ולתת להם להמשיך לדכא אותנו? מה הרעיון בכל זה???
    אני מקווה שעתה הדברים הובנו יותר, ותראה להשפיע גם על חבריך ללכת ולקדש שם שמים בהכרזה כי אנחנו לה' ולתורתו.
    כל קול שאומר מי לה' אלי הוא קידוש ה', הבחירות כן או לא למעשה כאשר הם כבר קיימות הם מפקד אוכלוסין, כמה יהודים לה' ולתורתו וזה קידוש ה' להצביע.

  10. במחילה מכבודו של הרב, אך כל זה לא נראה קשור לבחירות כלל.
    יש לנו מעל שנה שלטון של שמאל במדינה – משהו השתנה פתאום?

    אני לא חושב שיש טעם להמשיך בדיון, רק אומר, שדבר אחד אני כן מוכן לעשות, וזה להצביע, לא מפני שאני עושה כאן קידוש השם ולא כי זה יעזור, אלא כי אני לא רוצה לצער את גדולי ישראל הקדושים, אלה שאיתנו ואלה שבעולמות העליונים, אז אלך בלי נדר להצביע רק מהטעם שכתבתי ותו לא.

  11. בודאי שהשתנה, אתה פשוט לא מעודכן!
    חוק הכשרות כמעט עבר, וכך גם חוק הגיור, ברגע האחרון נפלה הממשלה וגם בחסדי שמים ראש הממשלה עשה איזו טעות וביקש לצורך טקטי כל שהוא משר הדתות להתפטר וניצלנו מזה.
    כמו כן שר התקשורת העביר רפורמה המבטלת את הטלפון הכשר במדינה, וברגע האחרון זה נדחה בינתיים והממשלה נפלה.
    מיתווה הכותל נכנס להליך גבוה מאוד והפנו 50 מליון ש"ח לתנועה הרפורמית לריבוי פעולותיה.
    שרת החינוך יחד עם שר האוצר גיבשו ומגבשים מתווה שלפיו בית ספר שלא לומד ליבה לא יתוקצב כלל.
    גזירת המעונות תגרום לכל אברך שיש לו ילד במעון לשלם תשלום מלא 2500 ש"ח לילד! זה עומד להכנס לתוקף על פי פסיקת בג"ץ ב1/1/23
    ועוד ועוד… אולי היית בחו"ל השנה…

  12. כבוד הרב מבין יותר ממני בנושא, אני באמת לא מתעניין ולכן לא יודע, אבל מודה לרב שכתב את הדוגמאות וזה כמובן יסייע לי להיות שלם יותר עם ההצבעה מחר, ותודה רבה לרב על המידע, וטוב שכך, שנאמר 'מכל מלמדי השכלתי'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל