לתרומות לחץ כאן

שוכר חפץ שאבד לו החפץ המושכר

שאלה:

שלום רב. ברשותי עסק להשכרת בגדים לאירועים, השכירות מתבצעת ע"י שהשוכר מזמין את הבגדים שברצונו לשכור דרך הטלפון [יש לי קטלוג של תלבושות שנשלחות במייל], אני אורז את הבגדים ושולח לכל הארץ ע"י שליח או מונית, ובסיום באירוע השוכר מחזיר את התלבושות ע"י שליח, אני נותן להם מספרי טלפונים של שליחים והם מסכמים עם השליח שיחזיר את התלבושות למחסן, היה לי מקרה של אדם ששכר הרבה תלבושות, ושלח שליח להחזיר לי את התלבושות למחסן, המחסן נמצא ברחוב עזריאל, והשליח הביא את התלבושות לרחוב עזריאל הילדסהיימר שזה רחוב בקצה אחר של העיר והוריד שם את החבילות, כי אמרו לו שאם אין אף אחד במחסן הוא יכול להניח את החבילות מחוץ למחסן [כך אני נוהג עם כולם], אבל הוא לא הביא את החבילות למחסן ברחוב עזריאל, אלא הניח ברחוב עזריאל הילדסהיימר, ורק לאחר כמה ימים כשהבגדים לא הגיעו, אמר לי השוכר ששלח את החבילות לפני כמה ימים, ואז נתברר הענין, את החבילות עם הבגדים לא מצאנו שם, כנראה נזרקו לאשפה [הבגדים בשווי של בערך 10000 שקל], השליח טוען שכשחיפש בגוגל את שם חברת ההשכרה, נכתב לו שם שזה ברחוב עזריאל הילדסהיימר מה שהתברר כנכון, [השוכר טוען שאמר לשליח רחוב עזריאל], אם כי באתר שלי מצויין הרחוב האמיתי, השאלה היא מי אמור לספוג את ההוצאות של אובדן הבגדים.
בברכה ראובן

תשובה:

שלום וברכה,

המשכיר אמר לשוכר שיוכל לשלוח עם שליחים ונתן לו את המספר שלהם, ואם אבדו הבגדים כתוצאה מהשליחות פטור השוכר מתשלומים.

בהצלחה. 

מקורות:

ראה שו"ע סימן קכא. 

ציטוט מדברי ערוך השולחן חושן משפט סימן קכא סעיף א:

שלח לו הלוה חובו ע"י שליח אם א"ל המלוה שלח לי ע"י פלוני ושלח ונאבדו פטור הלוה ואפילו לא א"ל פה אל פה אלא ששלח לו בכתב שלח לי ע"י פלוני ושלחם על ידו ונאבדו פטור….

סעיף ב: ולא עוד אלא אפילו לא ייחד לו בכתבו אדם ידוע לשלוח על ידו אלא שכתב לו שלח לי ביד מי שתרצה ושלחם ונאבדו או השליח כפר שלא קבלם כלל פטור אך בכפירת השליח חייב הלוה לישבע היסת שמסרם לו.

מבואר שאם המשכיר אמר לו תשלח לי על ידי שליח, האחריות של השליחות מוטלת על המשלח. ופטור השוכר על אובדן הסחורה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יישר כח על התשובה המהירה.
    יש עוד שני פרטים למקרה הנ"ל, אני עובד תמיד עם שליח מסויים, והשוכר אמר לי שהוא שולח עם השליח המסויים שאני עובד איתו, ובפועל הוא לא תפס אותו ושלח לי עם שליח אחר, [צריך להוסיף שאם השוכר היה שואל אותי אם לשלוח ע"י השליח השני, הייתי מסכים, אך הוא לא שאל אותי].
    עוד פרט, כשהגיע השליח לרחוב עזריאל הילדסהיימר, הוא התקשר לשוכר ואמר לו שלא נראה לו שזה המקום לפי התאורים שמסרו לו, והשוכר אמר לו שזה המקום ויוריד שם את הבגדים, [השיחה הזו מוקלטת], האם הפרטים הנ"ל משנים את הדין?
    בברכה ראובן

  2. מקרה זה התשובה היא שונה לחלוטין: אם אתה הלקוח שלח עם שליח אחר שאתה לא הבאת אותו האחריות עליו למרות שאילו היה שואל אותך היה מסכים.
    כמו כן אם השליח אמר לו בפירוש שזה המקום ולא בירר בדיוק את הדברים נחשב שהלקוח לא הביא את המוצר למקום הראוי, וממילא האחריות עליו. כדאי שתפנו לבית דין כדי לשמוע את הדברים בדיוק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל