לתרומות לחץ כאן

DNA של אדם כעסן – היתכן?

שאלה:

שלום לרבנים החשובים,
בעידן הזה רבו החוקרים והמחקרים שמקשרים בין פזיולוגית האדם לתכונותיו, נניח אדם שיש לו DAN כזה אז הוא יותר גאוותן, ואדם שיש לו סוג דם כזה הוא יותר #### ואדם שהוא מיסוד המים אז הוא כך וכך, ורציתי לדעת האם תחזיות כאלו שמנבאות תכונות רעות הם לשון הרע (כי הלא וודאי שזה לא תלוי באדם אלא באיך שה' יתברך יצר אותו)

תשובה:

בעיני זה לא לשון הרע אלא כפירה מוחלטת [מלבד מה שזו שטות גמורה…]. הרעיון שגורם לאנשים לחפש את התכונות והמידות של האדם בdna, הוא פשוט בגלל שאחת הבעיות שהאתאיזם מתמודד איתם בחוסר הצלחה מוחלט, הוא הנוכחות הברורה של החלקים הרוחניים שיש באדם, כמו התכונות, הרגשות, המידות, השכל, הבחירה החופשית, כל הדברים הללו מעידים על כך שהעולם אינו פיזיקלי וחומרי בלבד, אלא יש בו רוחנית, ולכן, כל דיבור על אבולוציה ועל מפץ גדול, או כל הסבר פיזיקלי אחר לבריאת העולם נועד לכשלון. שכן בסופו של דבר תמיד תהיה השאלה, מנין יש בי אהבה ושנאה וכעס וחמלה?!

הכופרים הגדולים רצו לומר שאדם הוא בעצם סוג של מחשב מתוכנת, שבו יש כבר תגובה מובנת לכל דבר, והדבר רק נראה באופן שטחי כמו בחירה. אבל כל אדם מרגיש שזה לא נכון, שכן באותה סיטואציה, פעם אחת אבחר כך ופעם אחת אחרת. אין תשובה לאתיאיזם בענין זה, וזו אחת הראיות המוחלטות לבריאה אלוקית. מכאן הרצון לפעמים לתפוס משהו מתוך כל ההוויה הרוחנית הזו ולנסות למצוא לה הסבר פיזיקלי.

זה לעולם לא יעזור, כי התודעה הרגש והבחירה לעולם לא יהיו כאלו, הם מציאות רוחנית מורגשת… גם אם לתכונות ימצא הסבר כביכול… עדיין אין תשובה לכל השאר, לכן מקור הרעיון הזה הוא כפירה נואשת, וזו שטות מוחלטת, וגם התכונות הן חלק ממכלול הבחירה, או הנסיון הניתן לאדם בעבודת ה', וזה לא חלק מהחלק החומרי שבנו. לכן אין לעסוק בזה בכלל.

בהצלחה

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. תודה,
    ומה לגבי התרופות שמבוססות על המחקרים הללו כגון הריטלין ועוד.. אני יודע שגם הדתיים משתמשים בריטלין ותרופות דומות..

  2. הריטלין לא מבוסס על די אן אי אלא על חומרים שהמוח מפריש שיוצרים יותר ריכוז ורוגע, ברור שהמוח מפריש חומרים שמסייעים לשינה לרוגע לכל דבר. אין לזה קשר עם הדברים שדיברנו.

  3. במחילה מכבוד הרב
    למה זה כפירה? זה רק אומר שאדם כזה יותר עלול לימשך לזה וכד'
    וכמו שביאר הגרח"וו בשערי קדושה
    וכעי"ז בדרשת הר"ן (ובתו"ד כתב שהמידות הן כמו חולי הגוף נקראים בספרי הרפואה חלאים ירושיים) ולזה מאשר היו בנות כנען מוטבעים בתכונות רעות, היו בוחרים האבות להתרחק מהם, ולהתדבק במי שאינו מוטבע באותן התכונות הרעות גם כי היה עובד עבודה זרה, לפי שאותן התכונות מתעברות ונמשכות בזרעם, והם כמו חולי הגוף נקראים בספרי הרפואה חלאים ירושיים. לפי שמצות ועבירות התורה על שני פנים, מהם יעשו רושם בגוף ובנפש יחד, ומהם שלא יעשו רושם רק בנפש לבד. והרושם ההוא שיהיה בנפש לבד, הרושם ההוא עם היותו מזיק מאד לא יתעבר לבנים, כי אין לנפשות יחס וקורבה כלל. אבל אותן שירשמו וישנו לרע הנפש והגוף, בהכרח יעבור רשומם אל המשתלשל מהם. ואשר ירשמו לרע הנפש והגוף, הם העבירות שיש להם מבוא בתכונות נפשיות כשנאה וקנאה ואכזריות וכילות ודומיהם, כי אלו יעשו רושם רע בנפש כי הם העברה ותכונה רעה, ומלבד זה יעשו רושם רע בגוף על הדרך שאבאר".
    עיין שם
    וכן ביעב"ץ מגדל עוז חלק נוה חכם סעיף חלון צורי

  4. לא הבנת את דברי אסביר יותר: ראשית לא אמרתי שזו כפירה אלא שהתיאוריה הזו נובעת מכפירה, וכפי שאבאר. שנית אין ויכוח שיש תכונות שמוטבעות בנפש, זה ניכר לכל! השאלה אם זה מוטבע בנפש או בגוף?! האם חלקי הרוח שבאדם קיימים או שהוא רק מחשב מתוכנת של חומרים פיזיולוגים בלבד שמופרשים לו מהמוח וגורמים לו לאהוב או לשנוא? זו השאלה! dna אינו תכונת אופי אלא חומר פיזי שמרכיב תא חומרי בגוף, האם זה מקור התכונות שבאדם או מה שמוטבע בנפש?! על זה הויכוח. וזה ויכוח עקרוני עם גדולי האתיאיסטים, לא כתבתי זאת סתם. המחקר הזה אינו תמים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל