לתרומות לחץ כאן

האם ראוי להחמיר בדיני לפני עיוור גם במקומות שמותר מעיקר הדין

שאלה:

א. לפעמים מצוי שעושים מעשה שאינו אסור ממש מצד לפני עיוור, אך בפועל יתכן שיהיה מכשול על ידו. למשל אם שולח מייל ביום שישי בבוקר לחילוני וכד', ואין בזה לפני עיוור כי יתכן מאד שיענה לו ביום שישי או במוצ"ש. אבל למעשה גם יתכן שכן יענה בשבת. ובעצם נמצא שבא ע"י מעשיו בסוף תקלה.
האם ראוי לבעל נפש להזהר ולפרוש מכגון דא בוודאי במקום שיכול וכד'. או שאין ענין כלל להחמיר וכל עוד שמעשיו לא אמורים בהכרח להביא לתקלה. מה שיעשה החילוני זה בחירה שלו וכעין הלעיטהו וכו'.
ב. שאלה שניה. מצוי לפעמים שלאדם יש דירה להשכרה באזור שאינו שומר מצוות. ומקובל שם שהבעלים כדי להשכיר מאבזר את היחידה וכד' ומאד מקובל ומושך את השוכרים שבעה"ב מתקין טלויזיה גדולה וכד' האם מותר [וזה בעצם שאלה לכל בעל בית מלון, שמתקין בחדרי המלון טלויזיות]. ובמידה ומותר האם ראוי כנ"ל לבעל נפש להחמיר ולסמוך על ה' שיזמין לו פרנסה גם בלא זה

תשובה:

שלום וברכה

1. ככל שאתה מדבר על נושא של בעל נפש, כל אדם יעשה כנטיית ליבו ואין בזה כללים, איסור ודאי אין כאן.

2. בעיני טלויזיה היא בהכרח מכשול ואיסור גמור, שהרי בודאות נכשלים שם בכל תוכנית בראיות אסורות, ואין מקום לקבוע מכשיר כזה ביחידת האירוח.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. תודה
    לגבי שאלה א', השאלה היתה שגם "בעל נפש" לא תמיד יש מקום להחמיר. כלומר לא כל דבר שמותר בעל נפש יחמיר, רק בדבר שיש איזה נדנוד של דבר מגונה וכד' האם זה כלול בזה?
    לגבי השאלה השניה, בעצם לפ"ז לבעל מלון אין היתר לקבוע טלויזיה בחזרים במלון שברשותו?

  2. גם אם נניח ששאלה ב מותר, אבל ברור לחלוטין שיהודי שאכפת לו מעם ישראל ומבין שכולם ערבים זה לזה וכן מבין שעבירה זה חורבן גדול מאד ובפרט עבירות של ראיות אסורות שזה הרי הייחודויות של עם ישראל "עם קדוש"!!! לא יכול בשום צורה לקחת חלק בדבר כזה ,כך נראה לי

  3. ההבדל הוא שכאשר אני מתקן מכשיר, מדובר באדם שבלאו הכי יצפה היום בטלויזיה, השאלה מי יתקן לו, כאן אדם שמתארח אצלי לא יהיה לו את המכשיר הזה אם אני לא אשים אותו שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל