לתרומות לחץ כאן

לקנות חמץ שנמכר או למכור חמץ גמור בבית?

שאלה:

בכל שנה הקפדנו לא להשאיר חמץ גמור כמו גריסי חיטה ,פתיתים וכוי"ב, אבל במחשבה שניה אני חושב אולי עדיף למכור אותם במכירת חמץ ולהשתמש בהם לאחר החג מאשר לקנות את אותם מוצרים בסופרמקרקט שיש לו אומנם אישור מכירת חמץ והוא וגם אם הבעלים הוא יהודי שומר תו"מ, כי לכאורה אע"פ שמכירת חמץ נועדה משום הפסד גדול וכגון רשתות השיווק שיש להם סחורה בכמות גדולה סיטונאית ומוצרי מזון מרובים,אך כמדומני שמכירת חמץ פרטית עדיפא כיון שהיא נעשית בלב שלם ובדעת גמורה מאשר מכירת חמץ של סיטונאי מזון שחס על ממונו ואם הוא יהודי שאינו שומר תו"מ ומכירת החמץ בשבילו לא יותר מטקס כדי שיוכל למכור את סחורתו ללקוחותיו אחרי החג,ולכן עדיף להשאיר את מוצרי המזון ולמכור אותם במכירת חמץ פרטית ולהשתמש בהם אחרי החג.מה עדיף להלכה.ואם אפשר תשובה עם מקורות ומנומקת.
בברכה רבה .

תשובה:

שלום וברכה

ברור שהחשבון שאתה אומר אינו נכון, ואסביר: ההבדל בין השארת חמץ בבית והסתמכות על המכירה לבין קניית חמץ שנמכר אחרי החג, הוא עצום. במידה ונניח המכירה אינה תקפה, ולו רק משום שאתה אמנם מתכוון בלב שלם אבל הגוי לא חושב שזה משהו רציני, הרי שאתה עובר על איסור דאורייתא של ל יראה ובל ימצא! בעוד שקניית חמץ לאחר הפסח היא רק איסור דרבנן שקנסו שלא לאכול חמץ שעבר עליו הפסח. מה גם שכיון שמדובר בקנס בלבד, הרי שככל שבעל החנות עשה את המוטל עליו על פי הלכה ומכר את חמצו כפי שהורה לו הרב, גם אם מאיזו שהיא סיבה יש בעיה במכירה, אין טעם לקנוס אותו, שהרי הוא נהג כדין. ובודאי אין טעם לקנוס אותך הקונה, שאתה רכשת על סמך תעודה של רב העיר שהחמץ נמכר בפניו. ולכן בודאי עדיף לרכוש חמץ שנמכר ולא למכור בעצמך וזה פשוט.

כמו כן, יש עוד אפשרויות: הדרך הכי נוחה לקנות ברשת חרדית, שם הבעלים חרד לדבר ה' ובלי ספק מתכוון למכירה בלב שלם [שים לב שזה לא נסיון גדול, שהרי אם הגוי ירצה לממש את המכירה הוא ישלם את המחיר המלא, אז אין כל הפסד לבעל החנות מכך!]. 

אפשרות שניה, למי שרוצה להדר [לא קל להקפיד אבל זה אפשרי] לקנות חמץ שנעשה לאחר הפסח, היום זה מצוי הרבה, כבר ימים מספר לאחר הפסח יש פתיתים עוגיות וכו'… בחמץ שעל ידי תערובת כמו קורנפלקס ודאי ניתן לסמוך על המכירה שעשתה החנות כי זה תרי דרבנן.

שבת שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל