לתרומות לחץ כאן

הצבעה בבחירות – מצוה, איסור, רשות?

שאלה:

שלום
אם שיטת החקיקה בכנסת היא לא על פי תורה שבכתב ותורה שבעל פה,אז הכנסת נחשבת לערכאות של גויים נכון?
ואם הכנסת נחשבת לערכאות של גויים אז אסור להשתתף בבחירות?

תשובה:

שלום וברכה

השאלה שאתה מדבר עליה אינה חדשה, היא הכף הקלע בה נתון הציבור החרדי מיום קום המדינה, ועליו נסובה המחלוקת בין גדולי הדור הזה והדור הקודם, כאשר מרן החזון איש ועמו כל גדולי וחכמי בני ברק, הגרא"מ ש"ך בעל הקהילות יעקב ועוד, יחד עם גדולי חכמי הספרדים בבא סאלי הגר"ע יוסף ועוד רבים המה ותלמידיהם, עם גדולי החסידויות השונות סבורים היו שכאן יש מצוה וחובה קדושה להציל מידם, כלומר בהצבעה אני לא שותף במעשיהם, ולא מקבל את מרותם, אלא פועל בדרך המתאפשרת לי להציל את כבשת הרש, בצביון המדינה ובצרכי הציבור הדתי, ולעומתם רבי יואל מסאטמר ואיתו רבני העדה החרדית וחלק מגדולי הספרדים כמו בעל האור לציון ועוד מחכמי פורת יוסף, היו סבורים שכל השתתפות איתם, אף כאשר המטרה אינה עצם השיתוף אלא הצלת צרכי הדת – אסורה. 

הנושא ההלכתי טכני של הליכה לערכאות אינו קשור כאן במישרין, כיון שכאן לא מדובר על פנייה אליהם שהם ישפטו אותך או לקבל את מרותם, אלא מדובר בשיתוף שלטוני איתם, אבל כאן הויכוח הידוע, וכבר היה מי שאמר שבענין זה אין דרך אמצע, או שזו מצוה או שהדבר אסור, אבל לא יתכן שהוא רשות בעלמא, שהרי שיתוף עם מוסד שחרת על דגלו את ה"חירות" מן המצוות, אם הוא לא מצוה וכדי להציל את הדת, הרי שהוא אסור.

ובענין זה כל אחד יעשה כהוראת רבו, אני רק יכול לומר שרוב רובם של גדולי התורה ופוסקי ההלכה בארץ ובעולם סבורים שיש חובה להצביע בבחירות למפלגה חרדית.

שנזכה לקדש שם שמים ולראות עין בעין בשוב ה' ציון, ולקיום הברכה השיבה שופטייך כבראשונה וכו'.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. מעולם לא השתתפתי בבחירות כיון שלע"ע זה לא מתאפשר מחו"ל ולענ"ד אין חיוב להגיע לארץ בשביל זה. האם אני צודק בהנחתי? או שמא כשם שאני משלם עבור המצות האתרוג ללא שיקול כלכלי (בעצם כן. לצערי הרב אני לא קונה את המהודר) כם כאן עלי להניח את כל השיקולים הללו בצד ולעשות את הדרך (כרגע יש גם את חובת הבידוד – לאלו שבכלל מקבלים אישור כך שהשאלה יותר סבוכה אך ברמה העקרונית בימים כתיקנן מה הגבול?)

  2. בודאי אתה צודק שאין צורך לבוא מחו"ל להצביע, אני יכול רק לברך אותך שתזכו לעלות לארץ לחונן את עפרה לאכול מפריה ולשבוע מטובה ברוחניות ובגשמיות, מלוא חופניים נחת.

  3. תשובה יותר פשוטה: חובה חובה חובה להצביע בשיעורים הכי גבוהים שאפשר בגלל פיקוח נפש.

    להצביע בשיעורים גבוהים ולהשתתף בכנסת כדי למנוע ממשלת שמאל ואינתיפאדה שלישית. בעקבות הסכמי אוסלו נפתחה האינתיפאדה השנייה ו1600 יהודים נרצחו באכזריות. אם השמאל יעלה לשלטון וימסור עוד שטחים, תקום רשות טרור בשטחי יהודה ושומרון יפנו ישובים ותהיה אינתיפאדה שלישית (חס וחלילה). אז מותר וחובה חובה חובה להצביע בשיעורים הכי גבוהים שאפשר כדי למנוע ממשלת שמאל. זה פיקוח נפש ופיקוח נפש דוחה את התורה כולה. קל וחומר פיקוח נפש של אלפי יהודים.

  4. נכון. ומכל האמור גם לפיקוח נפש פיזי – מניעת ממשלת שמאל ואינתיפאדת רצח נוספת. וגם לפיקוח נפש רוחני – חשוב להצביע בשיעורים הגבוהים ביותר.
    יפה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל