לתרומות לחץ כאן

לימוד תורה על מנת לקבל פרס / פרסים מאתגרים בישיבות

שאלה:

שלו' וברכה.
נשאלתי האם ניתן להיבחן בתוכנית מסוימת שבה ניגשים למבחן על מסכת מסוימת ואם מקבלים ציון טוב, אז "זוכים" בפרס יקר ערך – כד' ספרים וכדומה… (מדובר בבחורים בני שבע עשר)
נשאלתי האם יש בזה משום לימוד תורה שלא לשמה (משום שא. הם ממקדים אותך איזה שאלות יהי' במבחן וב. יכול הבחור ללמוד שבוע לפני המבחן מסכת אחרת ו"לכבוד" המבחן הוא משנה את מסכתו בשביל זה….
האם יש בזה משום אל תהיו כעבדים המשמשין את הרב על מנת לקבל פרס וכו' או בגדר לימוד תורה שלא לשמה , האם כדאי שלא או כן.. האם זה דין לכולם או רק באלה שלא לומדים לשמה…

תשובה:

שלום ידידי, מה עוד כבודו מצפה מנערים בני שבע עשרה… גם ללמוד לשמה דוקא… הלואי והייתי זוכה בעצמי לכך… הרמב"ם בהקדמתו למשנה כבר מדבר על כך שבגיל צעיר טוב לתת פרסים וממתקים ילדים כדי לדרבן אותם ללמוד, בודאי זה בסדר גמור ובעזרת ה' מתוך שלא לשמה יבואו גם לשמה.

כמו כן, יש לדעת שזה לא לגמרי שלא לשמה… אני בטוח שסך השעות שהם לומדים ומשננים אינו שווה ערך לפרס שמקבלים, יקר ככל שיהיה.. אם היו אומרים להם שיגרפו חול על שפת הים או יעבדו בפיצריה עבור שכר כזה, הם לא היו הולכים על זה בשום אופן, זה שכר מבזה… אלא שכיון שהם מעריכים את הלימוד ורוצים ללמוד, הם שמחים גם על הדרך לייחד לימוד מסויים ולדרבן עצמם ללמוד בשקידה מחמת הפרס.

זה לא שונה בהרבה ממילגת כולל לאברכים, שעם כל הכבוד מסייעת לא רק לצרכי קיום אלא בהחלט גם לצרכי דירבון, ולכן יש כוללים שעושים שמירת סדרים וכו'…

זה נהדר! שיצליחו!

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום הרב, ראיתי שעשו מחקר אצל הגויים שלקחו כיתת ילדים וחילקו לשניים – אחת תקבל פרס אם תצייר ציור, והשנייה תצייר ללא פרס.
    בדקו אותם בשבועות הבאים וראו הבדל ניכר בחשק לצייר ציורים – מי שקיבל פרס פחות אהב לצייר ממי שלא קיבל.
    אני מאמין שיש הבדל בין תורה לבין ציור בגלל כוחה הרוחני, אבל בכל מקרה אני שואל את הרב מה הרב חושב על זה.

  2. מיד אחרי התגובה קראתי את לשון הרמבם והבנתי – לימוד התורה הוא ערך ויש לו חשיבות. לכן כשהילד יבין את החשיבות ממילא יהיה לו חשק.

  3. אינני מבין את המחקר שעשית, ונראה לי באופן כללי שזה תלוי בהרבה מאוד גורמים, יש ילדים שצריכים פרס ויש שזה רק מרגיז אותם, ובכל מקרה עידוד מחמאות וחווית הצלחה בודאי מועילים יותר מפרס, הכל לפי הענין ובגבול הטעם הטוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל