לתרומות לחץ כאן

חישוב כזית – לפי משקל או נפח?

שאלה:

שלום כבוד הרב, ידוע שמקובל לנהוג אצל האשכנזים וחלק מן הספרדים שנפח של קצת יותר מקופסת גפרורים(ויש קצת שמחשבים בגודל יותר קטן) זה "כזית", ולפי הרבה ספרדים מחשבים לפי משקל 27 גרם את "הכזית". השאלה: למחשבים לפי משקל, אפשר להיכנס למצב שאדם אוכל יותר מ"כזית" שלפי נפח, ומאידך לא מגיע ל"כזית" לפי שיטת המשקל 27 גרם, ולא יברך ברכה אחרונה? כי הבנתי שלכאורה כולם מסכימים ששיעור "הכזית" המקורי הוא בנפח, והנהיגו במשקל מסיבות צדדיות. והשאלה שהצגתי מצויה למשל בביסקוויטים, שצריך כ4-5 ביסקוויטים ל"כזית לפי שיטת משקל, וכ-1.5-2 ל"כזית" בנפח, וכן במקרה שאכל בשיעור 27 גרם אך בנפח קטן יברך בסוף ברכה אחרונה?

תשובה:

שלום וברכה

ברור שהחישוב על פי התורה הוא תמיד לפי נפח, אין כזה דבר חישוב לפי משקל. הרי אם ננסה רק לתרגם את המילה כזית – הכוונה, כמו גודלו של זית, אין כוונה למשקלו אלא לגודלו – נפחו. כל החישוב לפי משקל הוא רק כדי לנסות להתאים זאת למי שאינו יודע לחשב נפח. בפרט בגלל שיש מאכלים עם חללים שאינם מצטרפים וכדומה. לכן בכל מקרה, מי שרוצה לקבוע לפי משקל צריך לדעת האם החישוב שלו רלוונטי באותו מאכל, וכמה משקל יהיה כזית בו, כיון שהקובע האמיתי הוא רק הנפח לכל השיטות והדעות.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. ראיתי תשובה של הרשל"צ הרב יצחק יוסף, והוא אומר שהמחשבים "כזית" לפי משקל ( כמרן הרב עובדיה) אכן יזהרו לא להגיע למצב שהתחייבו ברכה על כזית לפי נפח , ועדיין לא לפי המשקל. ואם הגיעו למצב כזה אז ההוראה הכללית היא שלא יברכו ברכה אחרונה משום סב"ל, (כי הבנתי שיש סברה שבסוף קבעו שבאמת הכזית יהיה לפי משקל) וכן היתה סיבה כמוסה למרן בזה, אבל יש אנשים באופן פרטי שמרן הרב עובדיה הסכים להם לחשב לחלוטין לפי "נפח" כשברור להם שיש "כזית" בנפח. וכן אם אדם אכל כזית לפי משקל אך לא לפי נפח לא יברך ברכה אחרונה. וכן יש עוד נפקמינות בעניין כזית לגבי נושאים נוספים כמובן.

  2. לא הבנתי את הדברים, אלא אם כן כוונתו שכיון שאתה לא יודע לחשב לפי נפח [?] יש לך ספק ברכות, אבל ודאי אין הכוונה שיש צד שהשיעור באמת הוא לפי משקל, כי זה לא נכון.

  3. זה לשון הראשל"צ "והביאור בכל זה אפשר בב' דרכים, או מפני שהציבור הרחב אינו יודע לדקדק ולשער בנפח, ולכן משערים במשקל, ולרוב שיעור המשקל מגלה על שיעור הנפח, אי נמי שאחר שמדדו הנפח וקבעו רבותינו השיעור במשקל, והכל לפי ראות עיני הרואה, והשיעור נקבע במשקל מזמן הגאונים"

  4. בל נשכח, שהחישוב בנפח צריך להיות אחרי שברור לנו שכל האווירים שאינם טבעיים, ונוצרו מפעולה מלאכותית, נקפיד להוריד אותם מהחישוב.
    דוגמה – בחלה למשל, יש הרבה אווירים שנוצרים במהלך האפיה – ואלה אינם טבעיים ולא יעלה על הדעת לחשב אותם כחלק מהנפח, כמו כן בבמבה למשל, זה לא יעלה על הדעת להחשיב את האווירים האלה בחישוב הנפח, לכן עדיף לחשב לפי משקל, ולהקפיד שלא לבוא לידי ספקות.
    מי שיודע לחשב לפי נפח, ולא יחשב אווירים לא טבעיים בחישוב שלו, מצויין..

  5. כבודו מקפיד להודיע לי כל פעם כשאני אומר דבר שלפי דעת כת"ר "אינו מוסכם", כאן נראה שכבודו שכח לקשוט עצמו תחילה… וכבר הארכנו בזה פעם באיזה מוצ"ש.

  6. מחילה מכבוד תורתו, הכבוד וההערכה שאני רוחש אליך גדולים פי כמה וכמה מכל מחלוקת הלכתית בנידונים עליהם אנו דנים.
    אני קטונתי מלהביע דעה, אני חוזר ואומר שכל דבריי שאני כותב אינם שלי, אלא של שורה של פוסקים ותלמידי חכמים מבני ספרד שאני בקשר איתם, מאמין בדרכם – שהיא היא דרכו של מרן הגר"ע זצ"ל.
    אין חובה על איש לפסוק דווקא כפוסק זה או אחר, ורשאי כל אחד לבחור בדרך הפסיקה בה הוא מאמין ובפוסקים אליהם ואל דרכם הוא מתחבר.
    אני בשורש נשמתי מתחבר לגר"ע ולפסקיו – זה מוטבע אצלי מתחילת הדרך, זה חזק ממני, זו דרכי ואני שמח ומאושר בה.
    אנא מכבודו, לעולם אל יראה בדברים ביננו חלילה התנצחות או התרסה (אני מרגיש שזו הרגשת כבודו שאני חלילה יוצא בחרב וחנית נגד כל מי שלא מסכים עם פסקי הגר"ע) אבל אין לי כוונה חלילה לא לכפות את דעת הגר"ע ולא לאלץ איש ללכת בדרכו, כל כוונתי היא להשמיע דברים שרבים אינם יודעים מספיק, דברים של אחד הפוסקים העצומים שהיו אי פעם, אחד הפוסקים שהטוו דרך פסיקה והליכות לכלל בני ספרד בארץ ובעולם.
    כל הנ"ל אינו סותר את זה שאני רוחש כבוד ואהבה רבה אליך ואל בית ההוראה הזה, ממימיו אני שותה כעשור שנים, ולעולם לא ארצה חלילה שיפגעו מדבריי או ירגישו שאני "מחפש" מתי חלילה שוכחים להזכיר או לא מבליטים מספיק את דרך הגר"ע.
    אם זו ההרגשה וזה גורם עכירות ושם את אהבתנו וידידותינו בסכנה, אני מוכן למשוך ידי מיד ואני מתנצל ומתחרט מעמקי לבי אם פגעתי בכבוד מן דהוא.

    אנא מחילת כבודו, בלב שלם.
    בבקשה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל