לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

לשון הרע על אדם שפגע בי

שאלה:

לרב שליט"א שלום רב,
אני לומדת 2 הלכות לשון הרע בכל יום כך כמה שנים, אתמול נכשלתי ממש בדיבור לשון הרע על אדם שבעבר גרם לי נזק נפשי, סיפרתי למישהו עליו ונראה שע"י סיפורי זה האיש ששמע קיבל את דבריי, וערך האיש (שגרם לי נזק), ירד בעיני השומע ויתכן שעכשיו יזלזל בו יותר, אותו אדם שסיפרתי לו לא יאמר כלום לאדם זה, אני מתחרטת מאד איך לכפר? האם לבקש סליחה מהאדם שדיברתי עליו למרות שגרם לי בעבר נזק קשה? תודה.

תשובה:

שלום וברכה

אם הסיפור יצער את אותו אדם, אין לבקש ממנו סליחה, רק להתחרט ולהשתדל יותר להבא. כמובן שאם היה הסיפור לתועלת ולפי גדרי דין זה – אין איסור.

תדעי רק טוב ולא תדעי עוד צער לעולם.

מקורות:

לגבי השאלה אם עליך לבקש ממנה סליחה כאשר זה רק יצער אותה ובזה תדע שדיברת עליה נחלקו הדעות, שכן מחד גיסא לשון הרע הוא אחת העברות שבין אדם לחברו שאין יום הכיפורים מכפר עליהן ללא תשובה, ומאידך, אותו אדם מאוד יפגע אם ישמע שמדברים עליו דברים רעים, ובכל מקרה תגרם לו מכך אי נעימות מרובה, ולא הגיוני שכדי לכפר על חטא נגרום לו אי נעימות זו. לכן המנהג המקובל הוא שלא מבקשים על חטא זה סליחה אלא רק חוזרים עליו בתשובה בינינו לבין הקב”ה ובעז”ה יתכפר. מקורות: ראה מועדים וזמנים ח”א סימן נ”ד בשם הגר”י סלנטר

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. השואלת – תודה על התשובה, אך אם בעבר (לפני כמה שנים) הוא גרם לי נזק ממשי נפשי, ודיברתי עליו לשון הרע, לבקש ממנו סליחה על לשון הרע וזה יכול לגרום לו לחשוב שהוא צודק בהתנהגות שלו, לסייע לעושה עבירה, האם אני צריכה לבקש סליחה במקרה זה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל