לתרומות לחץ כאן

הנאה ממעשה שבת – מקרר / אור

שאלה:

שלום
יש לי בבית שני מקררים, לאחד מהם יצא החוט מהחשמל, בא יהודי שאינו שומר שבת וחבר אותו לחשמל, יש דין שאסור להנות ממעשה שבת, יש שם מוצרים שעד מוצאי שבת היו מתקלקלים בלא מקרר, השאלה האם אני חייב להעביר את המוצרים למקרר השני כדי לא להנות ממעשה שבת, או כיון שיש לי מקרר אחר שאני יכול להעביר אליו את המוצרים, למעשה אני לא נהנה ממעשה היהודי, וממילא אני לא חייב להעביר את המוצרים אליו.
אותה שאלה אם התכבה החשמל בסלון, ובא יהודי והדליקו, אני יכול לעבור למטבח שיש שם חשמל דלוק, אע"פ שהישיבה שם לא כ"כ נוחה, המקום קטן, אבל למעשה לא נהנתי מהדלקת האור כיון שיש לי אור בחדר אחר, ויש לי אפשרות לשבת לאכול וללמוד שם גם בלא הדלקת האור בסלון, האם אני מחויב לצאת מהסלון למטבח
תודה

תשובה:

שלום וברכה

1. לגבי המוצרים שבמקרר: מניעת קלקול אינה הנאה, הנאה זה דבר חיובי. למשל להכניס עכשיו מים למקרר שיתקררו ויהיו נעימים יותר לשתייה, אסור, אבל לשמור שם משהו שלא יתקלקל, מותר.

2. כיון שהוא עשה את זה בביתך, אין לו אפשרות לאסור עליך את השימוש שם, ולכן מותר להשאר שם. אמנם אם זה הבית שלו ואתה האורח, הרי שאסור ליהנות, אבל הנאה פירושה שימוש בדבר שלא היית יכול לעשות ללא האור, למשל בערב לקרוא שם אי אפשר בלי אור, אבל ביום, או פעולה אחרת שלא מזקיקה אור – מותר לעשות שם, גם אם קצת יותר נעים לעשות זאת כך.

מקורות:

משנה ברורה סי' רעו ס"ק יא, וראה שם שיש למחות בידו שלא יעשה זאת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל