לתרומות לחץ כאן

פינוי פסולת ציוד חשמלי מבית הלקוח

שאלה:

קניתי מכונת כביסה, ובחנות אמרו לי שכאשר תגיעה הובלה, הסבלים יקחו את המכונה הישנה, כפי שמתחייב ע"פ חוק במדינת ישראל. אולם הסבל סרב לקחת את המכונה, וכאשר אמרתי שזה מגיע לי ע"פ חוק, הוא טען שלא מקבל תשלום עבור הפינוי ולכן ע"פ דין לא מגיע לי כלום, ושאני מנצל את החוק כדי לקבל עבודה ללא תמורה. השבתי שכיון שחוק זה השתרש כבר במשך שנים והמוכרים בחנויות מודיעים לקונים על זכותם, וא"כ לכאורה יש מנהג המדינה שמחייב אותו לפנות מכשיר הישן. תגובתו של סבל: "אין קשר בין החוק למנהג המדינה. מנהג המדינה – זה מה שמקובל, ואני ועוד רבים כמוני, שעובדים בתחום זה, מסרבים באופן שיטתי לפנות את מכשירי חשמל הישנים. וא"כ אין כאן מנהג המדינה, שהרי רק סבלים החדשים שאין להם נסיון עבודה, מפנים בהתאם לחוק. יש גם רבים שמשלמים עבור פינוי וע"כ אין מנהג המדינה".
בנוסף טען שע"פ כל מיני סעיפים קטנים בחוק (כגון, נשארו מים במכונה) לא מגיע לי פינוי גם ע"פ החוק – אבל זה כבר שייך לעיון בלשון החוק.
השאלה העקרונית היא, האם קיום החוק מקנה לי זכות ע"פ הדין, או שאני חייב לשלם לסבל עבור פינוי המכונה הישנה?

תשובה:

שלום וברכה,

צריך לבדוק את העובדה האם יש מנהג הסוחרים שמפנים את המכונה הישנה ללא תשלום נוסף או שלא. אם החוק התקבל כמנהג אצל רוב הסבלים חייבים לפעול כפי המנהג וע"ד נשכר הסבל. אם החוק לא התקבל ורוב הסבלים לא מפנים ללא תשלום נוסף, לפי הלכה לא ניתן לכפות עליהם את החוק.

בהצלחה.

מקורות:

חוק שמקובל אצל רוב, דינו כמנהג הסוחרים וכפי שמצאנו בשו"ע סימן שלא מקום שנהגו להשכים ישכים להעריב יעריב הכל כמנהג המדינה, שע"ד נשכר למלאכה. אבל חוק שלא הוקבע בין הסחורים א"א לחייב בגלל שהחוק מחייב ואין לחוק בסיס בהלכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל