לתרומות לחץ כאן

איך לנהוג בסעודה בערב פסח בשנה הזאת שחל במוצ״ש?

שאלה:

שלום רב
איך לנהוג בקלות בערב שבת קודם פסח שחל בשנה הזאת במוצאי שבת.
איך לברך בירכת המוציא על לחם שאינו מצוי ?
העצה היא לאכול מצה מטוגנת! איך לעשותה?
תודה. כל טוב.

תשובה:

שלום וברכה

בסעודת הלילה והיום יש לאכול פת ממש, אין סיבה שלא, אבל להזהר מהחמץ, מומלץ לאכול פיתה שאינה מתפוררת וכמובן לא על שולחן הסדר… פינת חמץ שניתן בקלות לנקות ולפנות. יש אפשרות לאכול מעט פת עם דג בפינת החמץ ואחר כך לאכול את התבשילים במקום הרגיל ללא חמץ. מצה מטוגנת אינה פתרון טוב, כי ממה נפשך, באופן שיש בה כזית וזה עדיין פת, הרי אסור לאכול מצה בערב פסח, ואם כבר בטל ממנה שם פת ראה הכללים בסי' קסח סעי' י ובמשנה ברורה שם, אז מה הרווחנו הרי חובה לאכול פת… לכן, הנדון הרחב הוא רק לגבי סעודה שלישית, מה עושים, אני מעתיק לך מה שהבתי בענין זה אתמול בערב:

 
 

לגבי מה עושים בערב פסח שחל להיות בשבת יש כמה מנהגים:

יש שאוכלים לסעודה שלישית קניידלאך מזונות [קציצות מבושלות במרק מקמח מצה כשרה לפסח טחון], ומשום שסבורים שבמצה מפוררת ומבושלת אין איסור של אכילת מצה בערב פסח, רק שהם צריכים לאכול זאת קודם שעה עשירית.

ויש שאוכלים סעודה שלישית רק בשר דגים ירקות וכדומה, בלי פת, וסומכים על כך שבשעת הדחק אין חיוב פת בסעודה שלישית.

ויש מהדרים לאכול ממש מוקדם ולחלק את אכילת הפת לשתים [ויוצאים לטייל או ללמוד באמצע שלא תהיה ברכה שאינה צריכה], ולהספיק סעודה שלישית קודם סיום זמן אכילת חמץ, ואחר כך בשעה מאוחרת יותר אוכלים תבשילים בכלי פסח.

יש אגב שסבורים שבשבת זו אין חיוב סעודה שלישית.

פסח כשר ושמח!

מקורות:

ראה כל השיטות הנ"ל ומקורותיהם בשמירת שבת כהלכתה פרק נו סעיף יב.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא הבנתי מדוע יהיה איסור לאכול מצה מטוגנת הרי בפשטות אין דינה כדין לחם עוני ולכן לא יוצאים בה ידי חובת אכילת מצה בליל הסדר ומימלא לא חל עליה איסור אכילת מצה בערב פסח עד שעה עשירית שאז אפילו מצה עשירה אסורה בשביל שיכנס תאב לליל הסדר

  2. ציטטנו בתשובה דומה את לשון המהרי"ל שנראה מדבריו שדוקא כאשר הופקע ממנה שם פת והפכה למזונות מותר לאוכלה, בשונה ממצה עשירה שמעצם מהותה היא לא מצה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל