לתרומות לחץ כאן

אחד מהקהילה שמשתולל בבית הכנסת

שאלה:

שלום לרב!
בקהילתינו ישנו אדם המפגין את חוסר הסכמתו בעניין מסויים בצורת חוסר כבוד מירבי לגבי אדם בפרט וציבור בכלל. יש לו ידיעות מסויימות בתורה שלחלק גדול הם נכונות אך הצורה שבה הוא מתהפך על אנשים לעיתים רבות פשוט בילתי נסבלת. הוא פשוט מפשיט אנשים פסיכולוגית לעיניי כולם וגורם להם להרגיש השפלה ונהנה מכך שהוא צודק. לעיתים רבות הוא גם בכלל לא צודק אבל אי אפשר להגיד לו מילה. שמעתי מאנשי הקהילה שהם סובלים אותו כבר הרבה שנים. כאדם חדש גם כן זכיתי לחוות משהוא מאוד לא נעים ממנו. הוא ניסה להוריד את המחיצה בין הנשים לגברים בטענה שזאת קהילה של אנשים מתקרבים ואין לכך מקום.. היה בינינו ויכוח ולא וויתרתי לו בשום פנים ואופן ואז הוא עזב את המחיצה אם צרחות שהוא חבר קהילה וותיק ואני חדש ואם משהו לא נראה לי אני מוזמן להעלם מהאופק כאילו לא הייתי. שמעתי גם כן שפעם הוא סילק אשה מהקהילה בפומבי שלא עשתה לו כלום והיא עזבה נבוכה את המקום. יש גם דברים טובים שהוא עושה למען הקהילה כמו להתקין דברים וענייני סדר ועוד. הרגשתי היא שהדברים הטובים שהוא נותן הם בכדי ליצור תלות בו ולתפוס שלטון וגובה. לא פעם גם הוא מגיע בזמן לתפילת ערבית ואם הרב עוד לא סיים את דרשתו הוא מתחיל להפציר בחוסר כבוד שהגיע הזמן של תפילה ופעמים תופס את עמוד החזן בחוצפה ומריץ תפילה בקצב שקשה מאוד לעמוד בו. כיצד לנהוג באדם זה? כל פעם כאשר הוא מגיע מרגישים מלחמה וכעסים. הרגשה שזה לא בריא לגמרי וגם לא נכון. מה עושים?
קשה לדבר אתו. יש לו על כל טענה אלף סברות משלו. מה לגביו כשליח ציבור ? זה מותר בכלל? איך לנהוג בו?
בתודה!

תשובה:

שלום וברכה

לפי מה שאתה מתאר מדובר באדם בעל אישיות בעייתית, סוג של בעיה נפשית, ועם כל הכבוד לקושי שלו ולצורך לכבד כל אדם, חובה לשים לו גבולות ברורים לפי דעתי, יש לדבר עם הרב עם הגבאי או כל אדם אחר, שתהיה קבוצה של שנים שלושה מהמתפללים הותיקים שיקחו אותו לשיחה ויבהירו לו שהוא לא בעל הבית במקום, ואין לו רשות לשנות שום דבר, או לקבוע שום דבר בלי בקשת רשות מפורשת מהגבאים, אין לגשת לפני העמוד ללא רשות [ואין להרשות לו אלא בהתנייה שהוא מתפלל בקצב רגיל] אין לשנות מחיצה, וכל הפרעה וחוצפה לרב תענה בצורה חריפה.

תנהגו בתבונה בנעימות אבל בנחרצות לתועלת כולם.

[הכותרת שלך היתה עדינה וזה טוב, אבל שיניתי אותה כדי להמחיש לך שבעיני זה כך…]

בהצלחה

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. שלום הרב! חברי הקהילה פנו לרב של העיר אם שאלת המחיצה. התשובה שלו הייתה שעיקר המחיצה בתפילות. כלומר כיוון שקהילה זו בת 20 שנה והם כמו משפחה וכבר רגילים שאין מחיצה בסעודות וכו אין להקפיד על כך ( כמובן ששכחתי לציין שהמחיצה שהוא ניסה להוריד הייתה בסעודת 7 ברכות ובפורים. פעמיים לא נתתי לו). ומה אז התכלית של כל הסעודות אם לא לדבר דיברי תורה??? ואיך אפשר לדבר דיברי תורה לאור נשים נשואות בלי כיסוי ראש או לבושות לא צנוע??
    והנה שוב יוצא שמצדיקים אותו וזה נותן לו לגיטימציה להמשיך בהתנהגות שלטנית לגבי אחרים.
    אני מבין שמחיצה מפריעה לאנשים שלא מכירים את הדת ולכן גם עוד לפני שחזרתי בתשובה לא הייתי מוכן לבוא למקום שבו מגבילים את זכויותיי. אך פה זה כלל לא המקרה. כולם מכירים את חוקי התורה במשפחה זו. זה הוא לא מפגש או סמינר של מתקרבים. רק כיוון שאחד משתולל סוגרים את העניים על דבר זה ונותנים לו לגיטימציה להמשיך לשחק אם הכללים. אני לא מבין בכלל מה קורה . אין לי שום רצון לשמוע לשום רבנים יותר.באתי להגן על התורה ובסוף יצאתי טיפש .אנשים כבר התבלבלו לגמרי מכל הסברות שיש. אני מרגיש שיש כללים אבל מאחורי הקלעים בעצם הכל מותר.לא רוצה כבר לא בית כנסת ולא כלום. מצטער על היושר אך זה מה שאני מרגיש.

  2. אני שומע את סערת הרגשות שלך, אני גם מופתע קצת מפסק דינו של הרב, מדוע להחשיב קהילה בבית כנסת כמשפחה לענין מחיצה בשבע ברכות, אבל אולי הוא מכיר טוב ממני את הצורך והסיבות. על כל פנים אני רוצה לומר לך כלל מאוד חשוב שרבים מבעלי התשובה טועים בו. הנושא של הדת הוא לעולם אבל לעולם בינך לבין הבורא! גם אם אתה מאוכזב ממישהו או ממשהו אין לזה קשר לא עם אמיתות התורה ולא עם אמיתות הקשר שלך לבורא עולם, כך שאין מקום לשפוך את התסכול דוקא על נקודת האמת שבליבך. בשורות טובות ושבת שלום.

  3. אני לא הבנתי את הרב. איך אומרים : עובדות הם דבר עקשני. יש כלל של איסור לימוד תורה בעת נוכחות של אישה נשואה בלי כיסוי ראש או אישה הלבושה לא צנוע. גם לברך אסור על פי מה שאני יודע. אם זה האמת ולמרות הכל אני יושב בנוכחות אותם הנשים ומברך ומדבר דברי תורה, איך זה נקרא, אמת ביני לבין הבורא?
    או שלא הבנתי משהו? אם הרב יכול שיסביר לי בבקשה.
    שבת שלום ומבורך!

  4. דוקא מה שאמרת אינו מדוייק כלל, לגבי אמירת דברי תורה אם פניך אינם מופנים אליה אין כל איסור, הבעיה עצם החוסר צניעות שבדבר, וכן אמירת הברכה שהשמחה במעונו שאסורה באופן זה. במשפחה קרובה אין חוסר צניעות ומותרת גם הברכה אבל לא בהתאספות קהילתית.

  5. זה בדיוק העניין.. זוהיא אסיפה קהילתית.. כיוון שהם ביחד כבר 20 שנה הם כמו משפחה. היום הם עשו שתי סעודות בלי מחיצה. אותו האדם שצעק בא אם אשתו שהגיע בלי כיסוי ראש.. פשוט לא השתתפתי בסעודות. איך קורים דברים כאלה אני לא מבין בכלל.. לא הצלחתי להשיג את רב העיר בטלפון . מקוה שמחר הוא יענה לי!

  6. בכל מקרה עצה טובה: כולם בעד ואתה יחיד נגד, אין לך באמת כח להשפיע, רק לגרום שנאה ופילוג, אתה לא רוצה אל תשתתף, אבל המהומות לא יעזרו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *