תרומות – לחץ כאן

בדיקת חמץ בבית גדול

שאלה:

א) מה העיצה המובחרת לבדיקת חמץ בבתים גדולים? ישנם שמתחילים לפני הזמן ומשאירים מקום לליל הבדיקה ויש שנשארים ערים כל הלילה… (יחידי סגולה מסוגלים לכך. למי יש כח?) או שמחלקים את החדרים בין מס' אנשים.
ב) מאיזה גיל ניתן לסמוך? ילד בן 13-14 מבחינה הלכתית הוא כבר בחזקת גדול אך האם צריך שיהיה וודאי גדול? שיתחיל זקנו לצמוח? וכן האם ניתן לסמוך שהוא עשה מלאכתו אמונה ולא איבד את הסבלנות באמצע?

תשובה:

שלום וברכה

1. העצה המובחרת מחולקת לשתים: ראשית, כבר בשלב הנקיון ניתן בערב לבדוק ארונות וכדומה, לפני שמחזירים אליהם דברים, כך בליל בדיקת חמץ הם כבר בדוקים. מה שכן רוצים לבדוק בליל י"ד, אם זה שטח גדול, ניתן לחלק בין כל הבנים שמעל גיל מצוות. 

2. בדיקת חמץ דרבנן וסומכים על חזקה דרבא, את השטח תחלק באופן שיתאים לסבלנותו ויכולותיו של הילד.

בהצלחה

Join the Conversation

9 Comments

  1. בס"ד
    ברור, גם אני כתבתי לעיל "מעיקר הדין" וזו הכוונה
    אבל אין המושג "חזקה דרבא" שייכת כאן, אלא החריצות. וכמו שכותב הערוה"ש שנשים שלנו זריזות וסומכים עליהם לכתחילה. וה"ה בענין בו י"ג שנים לא קשור לחזקה דרבא. זו דעתי

  2. בהלכה יש גדרים, עד כמה שהובא שלכתחילה צריך גדול, אז קודם כל יש לנו תנאי של גדול, ובין הגדולים יש לקבוע לפי החריצות והאחריות.

  3. בס"ד
    עם כל הכבוד, ממש לא מסכים
    עיינו בסוגיא ומשנה ברורה וראו שהוציאו אשה כמו קטן
    ולא יעלה על הדעת לדון על טומטום ואנדרוגינוס ב"גדרי הלכה" כי כל הסיבה שלכתחילה לא לוקחים אותם לא בגלל דין אשה אלא בגלל מידת חריצותם וזה משתנה מדור לדור. ופשוט וברור שאם יש קטן זריז ונאמן הוא קודם לגדול עצלן
    אם יש נידון שתוכלו להתלות בו זה מצד "נאמנות". ולומר שלא לוקחים קטן לכתחילה מעוד סיבה, שלא רוצים לסמוך על הנאמנות שנתנו לו חכמים לכתחילה
    אם כן אשה נמי, וכבר הבאתי מערוה"ש שמכשיר אשה יותר מאיש בזמן הזה – הרי שאין אנו דנים כלל מצד דיני אשה וה"ה קטן. וז"פ בעיני

Leave a comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל