לתרומות לחץ כאן

מינוי אישה לתפקידים ציבוריים

שאלה:

מה המקור לאיסור שררה באשה?

האם אסור לאשה להגיש מועמדות מול חילוני כאשר יש סיכוי גדול מאוד שהיא תבחר ותעמיד ע"י דעת הרבנים את התורה על תילה באותו מקום?

מה זה שונה מדבורה הנביאה?

מה נכלל בגדר שררה? האם ניהול סמינר לא יכולה להיכלל כשררה?

מה הדין כאשר היא מנהלת רק נשים האם גם זה אסור?

תודה

תשובה:

שלום רב,

ההשוואה לדבורה הנביאה ודאי אינה במקומה, ראה בתוס' ב"ק טו,א ד"ה אשר תשים, שהקשו מדבורה כיצד היא כשרה לשפוט ולדון, הרי מי שאינה כשר לעדות אינו ראוי גם לדון. ותירצו שמא קיבלו עליהם את דבורה משום שכינה. אבל דווקא מדברי התוס' הנ"ל אפשר להוכיח שאין בעיה של שררה באישה, אלא רק לדון אינה כשרה משום שאינה כשרה לעדות אבל לשאר ענייני שררה אין בעיה, אחרת ודאי היו מקשים גם כיצד מינו אותה לשררה.

אמנם הרמב"ם כתב בפ"א מהלכות מלכים הלכה ה: "אין מעמידין אשה במלכות שנאמר עליך מלך ולא מלכה, וכן כל משימות שבישראל אין ממנים בהם אלא איש". כלומר, גם לשאר ענייני שררה ממנים איש ולא אישה. אבל לא ברור שהתפקיד הניהולי שאתה מתכוון אליו נחשב לשררה. ראה אגרות משה יו"ד ח"ב סי' מד וחו"מ ח"א סי' עה ששררה הכוונה היא כמו במלט או שופט, ולא כאשר יש מעליך אנשים ואינך יכול לעשות מה שליבך חפץ.

ומ"מ ראה בשו"ת שרידי אש (חו"מ סי' קנו):

"ע"ד זכות הבחירה לנשים – הנה בהאלאכישע קאמיססיאן של אגודת הרבנים באשכנז הוכחתי, כי מצד הדין אין שום יסוד לאסור את הבחירה, וסתרתי את ראיותיו של הגאון מרן ר"ד הופמן ז"ל. מ"מ הסכמנו כולנו, שבחירת הנשים היא נגד מנהג ישראל ונגד המוסר הישראלי בחיי הציבור, שהשתדלו תמיד לשמור על כבודה בת מלך פנימה, שהאשה הישראלית תשמור את ביתה ואת חינוך ילדי' ואל תהי' קולנית ויוצאנית, לפזר כוחה ולהרוס צניעותה, ולאבוד את חינה וטעמה ע"י ריב ומדנים פוליטיים וציבוריים.
לכן, בודאי מן הראוי למנוע ככל האפשר את השתתפות הנשים בהנהגת הקהילות וגם בבחירות. אבל אין להפר את השלום והאחדות בקהילה, אם תגבר יד בעלי זרוע ולשון להנהיג את הבחירה. ולהלכה אין לו לזוז מפסקו של מרן הגרד"ה ז"ל, שהי' גדול בהוראה והיחידי שכתב דברי טעם המיוסדים על מקורות חז"ל".

כלומר, גם לדעתו מעיקר הדין אין בזה בעיה.

ואגב, באגרות משה שם יו"ד סי' מה האריך בענין מחלוקת הראשונים הנ"ל, ותוך כדי הדברים כתב: "ומה שמבררים הדין דאשה כשרה חושבים למכשול וברור שאם יזדמן באיזה מקום שרוצים למנות לאיזה מינוי רק או איש שהוא כופר ובעל עברות או אשה כשרה וא"א לפעול שלא ימנו שום אחד מהן אלא איש כשר, שודאי צריך לסייע שימנו את האשה הכשרה ולא את האיש הכופר והרשע. ולכן רק דבר הבל הם ולא מיראת שמים דברו זה ופלא על כתר"ה שחשש לדבריהם".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל