שאלה:
שלום לכבוד הרב
אם מותר להיכנס לשירותים עם צמיד שכתוב בו את כל התנ"ך בכתב קטן מאד שאי אפשר בעין רגילה לקרוא רק באמצעות מכשרי מיוחד שמגדיל את האותיות?
תשובה:
ברור שאסור, הרי זה כתוב ובהגדלה רואים זאת.
לא מומלץ ללבוש צמיד כזה, בנקל מגיעים לביזוי הקודש.
לכאורה מה ההבדל בין זה לבין הכלל שכל מה שלא נראה בעין רגילה ללא מיקרוסקופ אין חשש בו? תולעים שלא ניתן לראותם בעין רגילה, "בלעטלאך" על אתרוגים וכדו'
ניתן לראות, לא ניתן לקרוא וזה הבדל גדול מאוד. שנית הדוגמא מבלעטלך בכלל לא נוגעת לכאן, שם הנושא הוא הדר.
אם נאמר שגם תולעת שאי אפשר לזהותה כתולעת אלא שכן רואים נקודה שחורה לא אסורה, האם גם הפסק של הרב יהיה שונה? כמדומני בנוגע לתולעים יש מי שאומר כמש"כ, שאם אפשר לראות רק נקודה זעירה וא"א לזהותה כתולעת אינה אסורה (אולי במנחת אשר כותב זאת אך איני בטוח, עכ"פ וודאי מעלה שם צד כזה ואולי אף פוסק כן למעשה)
לכאורה אין קשר בין הנושאים, אין הגיון שלא תחול קדושה על דבר בגלל שאינו נראה היטב בלי זכוכית מגדלת.
השאר תגובה