לתרומות לחץ כאן

סנדקאות במקום שכיח הזיקא

שאלה:

בס"ד
מבואר בגמ' ששליחי מצוה במקום ששכיח הזיקא יכולים להנזק. האם גם במצוות כאלו שנאמר בהם שהם במיוחד מצילות מסכנה. כגון הקטרת קטורת שנזכר בגמ' שזה מציל ממגיפה האם מש"ה אפשר ליכנס למקום ששכיח הזיקא של המגיפה בשביל להקטיר קטורת. בגלל שזה עצמו מציל ממגיפה. ב' האם סנדקאות [שנזכר בהמהרי"ל שהיא כמו קטורת] מועילה גם להנצל מהמגיפה , וא"כ יתכן שסנדק יותר ליכנס למקום ששכיח הזיקא מקורנה בגלל שהסנדקאות עצמה מועילה להנצל מהמגיפה

תשובה:

שאלה נחמדה ויפה, אבל לכאורה היא לא נכונה. כי הרעיון של הקטרת קטורת להציל ממגפה, הוא שמישהו אכן צריך לעשות זאת לצורך המגפה, אין שם כרגע מי שיעשה, ומה משנה מי, מישהו צריך להכנס, שיהיה אתה. כאן המצב הוא הפוך, הסנדקאות בלאו הכי תעשה, כלומר הסגולה במידה והיא סגולה למגפה, בלאו הכי תעשה כי יש שמי שיעשה אותה, ואם כן מהיכי תיתי להכנס לשם בגלל שכיבדו אותך להיות האיש שמבצע את זה? יש אנשים שבלאו הכי יהיו שם, אז שאחד מהם יהיה סנדק… להכניס עוד אדם למקום סכנה כאשר כבר יש שם מי שראוי להקטיר, רק כדי לכבד אותו במעמד ההקטרה, הא לא שמענו..

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. בס"ד
    גם אם צדקו דבריכם מ"מ במקום שידוע שאם הוא לא ילך לשם לא יהיה סנדק כשר כלל [כגון שהתינוק נמצא בבית חולים שעובדיו נכרים ואם הוא לא ילך כלל לא יהיה לתינוק סנדק יהודי בכה"ג עדין יהיה נכון להכנס למקום ששכיח הזיקא.
    אחד רצה לומר שלפי מה שכתב הגר"א שלמרות שנזכר שסנדקאות היא כקטורת מ"מ לא מצינו סנדקאות שמעשרת, אולי לדבריו ה"נ נימא שקטורת מצילה ממגיפה וסנדקאות לא. ורק לרמ"א שנראה מדבריו שסנדקאות כן מעשרת הרי דיש בה סגולות כמו של קטורת נימא שגם בזה סנדקאות דומה לקטורת שהיא גם מצילה ממגיפה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל