לתרומות לחץ כאן

מה עושים עם הלחץ של ערב פסח?

שאלה:

אני אוהב את חג הפסח. את חג המצות. את ליל הסדר. את כל החג. ובכלל את כל החגים. אלא ש. וכאן מגיע ה"אלא ש" הגדול (והנורא). ההכנות מסביב לחג. לנקות את כל הבית. לבדוק את כל הבית בלילה האחרון. אין מושג של "ללכת לישון בזמן". אין אוכל לפני החג. האוכל מוגבל במהלך החג. ועוד לא נגענו בנקודה של מה לאכול אחרי החג שלא נכשל חלילה בחמץ שעבר עליו. אם אחמיר בכל החומרות שהחמירו בבית ההורים הרי שהלחץ ממה נשאר לאכול גדול. וגם אין לי מושג. איך אזכור מה היה לפני שלושים שנה כשאין לי מושג מה הרשתי ומה לא הרשתי שנה שעברה. כל שנה זה להזכר מחדש מה מותר ומה אסור. מצד שני לקנות הכל גם לא בא בחשבון. גם הילדים זוכרים יותר טוב ממני מה אסרתי עליהם שנים שעברו למרות שלא הבינו מה פסול יש בזה ולמה לשכנים מותר כשהבד"ץ מאשר. ושתיה אי אפשר לקנות. צריך לסחוט פירות ולהכין מיצים מראש. ופתאום הותרה הרצועה וכל מה שהבד"ץ מאשרים נכנס הביתה. שנה זו זה יותר מסובך עם שבת ערב פסח מה נאכל בסעודות שבת כמה חלות נקנה שמצד א' יהיה לחם משנה לכל הסעודות ושהילדים לא יקומו מהשולחן רעבים ומצד שני שלא ישאר ומה נעשה עם השאריות (אז מה? בשביל להוציא את כל החמץ מהבית, נסמוך פתאום על העירוב?)

ועוד לא דברנו על ההוצאה הכספית הכבדה של המצות והיין והביגוד והרשימה עוד ארוכה שכל הקמחא דפסחא שאנחנו מקבלים לא מכסים אפס קצהו.

תשובה:

שלום וברכה ידידי, 

למעשה בשאלתך הבעת את הלחץ הטבעי של ערב פסח, וזה בסדר גמור, אולי כדאי לעשות באמת חלוקה בין מה שצריך לעשות וחייב שיהיה לבין מה שאינו מחוייב. ראשית לענין הנקיונות וההכנה לפסח, הרי כל אדם יודע שהפער בין מה שנדרש בנושא החמץ למה שנעשה סתם לנקיון הוא אדיר, כך שאם באמת הנושא כה מכביד עליכם, יש לעשות חושבים, על מה לוותר וכיצד להתארגן באופן שהבית יתנהל בצורה נעימה גם בימים אלו.

בנוגע לחומרות שמבית הוריך, קטונתי מלהביע דעה, כל קהילה וכל משפחה יש לה את מנהגיה, אבל חשוב לדעת את ההבדל בין הידור לבין הלכה, אדם שסומך כל השנה על כשרות כזו או אחרת יכול לסמוך עליהם גם בפסח. חמץ שנמכר כהלכה מותר באכילה אחרי פסח, שגם מיש רוצה להדר לקנות ממה שנאפה לאחר החג זה בסדר גמור, אבל חייב לדעת את הגבול בין הידור לבין חיוב ועד כמה להשקיע ועד כמה להזהר.

בנוגע לנושא הכספי, מאוחר קצת לומר זאת, אבל אולי לשנה הבאה. מי שהכנסותיו מצומצמות וחג הפסח מכביד עליו באופן מיוחד, ורבים מאיתנו מתקשים בימים אלו, החכם עיניו בראשו! לחג הפסח מתארגנים מסוכות! כל חודש מפרישים קצת כסף למעטפת פסח בצד, כל מה ששמת שם יקל עליך בערב החג. כמו כן, קניות שאינן נחוצות כדאי לדחות, ולא רק בגלל הדוחק הזמני, אלא גם המחירים בערב החג יקרים הרבה יותר. חשיבה מוקדמת מפחיתה לחץ.

שנזכה לחגים שמחים ומאירים!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל