לתרומות לחץ כאן

תאונה שיש ויכוח מי הפוגע

שאלה:

שלום,
הצעתי לאחיין שלי את הרכב שלי לשישי שבת (לקח בשישי והחזיר במוצ"ש) ביום שישי כשהוא יצא מהחניה רכב אחר נסע אחורה ופגע ברכב שלי, אחיין שלי מספר שלאחר המכה הוא נסע אחורה (אומר שכנראה מהלחץ) ועקב הנסיעה אחורה הנזק גדל (כנראה שמתחילה המכה הייתה בדלת אחת ולאחר הנסיעה אחורה המכה גדלה לשתי הדלתות)
האחיין מספר שלאחר המכה היה בניהם דין ודברים מי אשם במכה, וביום ראשון בבוקר קצין הרכב של הנהג הפוגע (הרכב הפוגע הוא רכב חברה) התקשר אלינו וביקש לא להפעיל את הביטוחים, ומכיון שיש לו קשרים עם כמה מוסכים הוא מוכן לכסות את עלות התיקון בתנאי שלא נערב ביטוחים.

שאלותיי הם – 1. האם יש בכך הודאה באשמה?
2. האם אני רשאי לאפשר לו את התיקון בגלל שהוא הציע זאת או שאני מחויב ללכת איתו לדין תורה כדי לברר האם אכן הוא חייב בכל התיקון או בחלק ממנו ?
שאלה נוספת במידה ואני אכן מחוייב ללכת לדין תורה – האם אני רשאי לקבל את התיקון עוד לפני שהבית דין פסק לחייב/לזכות, והנהג הפוגע ואחיין שלי הם אלה שילכו לדין תורה ויתקזזו בניהם.
3. ובאופן כללי – כאשר יש תאונה חלילה ויש נזק לרכוש ושני הצדדים מעוניינים להפעיל את הביטוח האם למה שהביטוחים יסכימו ביניהם יש תוקף הלכתי?

תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה,

ההסכמה של הנהג לשלם לא מחייב שיש כאן הודאה אולי מעדיף לשלם ולא לפנות לבית משפט כדי שלא לערב את הביטוח. אבל מותר לך לקבל ממנו את הוצאות התיקון למרות שאולי הוא לא חייב בתשלום מלא. וכדאי שתאמר לו שאתה מוכן ללכת להתדיינות.

כאשר מדובר בביטוח מותר לפנות לבית משפט מאחר והם מתחייבים לשלם לפי החיובים שמחייבים בבית משפט, גם מה שלפי הלכה אינם חייבים. ומה שהביטוח מסכמים ביניהם יש תוקף הלכתי – הם התחייבות על כך.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל