שאלה:
שלום כבוד הרב,
1) מי שנאלץ לדלג על כמה פרקים מפסוקי דזמרה, ואינו חוזר לאומרם לאחר התפילה האם יש לו על מה לסמוך ?
2) מכיון שאמרית ויברך דוד בעמידה היא רק מנהג, האם ניתן להקל לשבת בעת אמירתה.
ומה יהיה הדין למי שאומרו אחר התפילה (למי שלא הספיק לאומרו קודם התפילה), האם יכול להקל לשבת באמירתו ?
3) תהילים שלפני התפילה בשבת בבוקר, מי שדלג עליהם האם הוא חייב לחזור לאומרם ?
4) וכן לנשמת כל חי ?
5) האם ניתן לקום באמירת אבינו מלכנו שלאחר "לדוד אליך" ?
תודה
תשובה:
שלום וברכה
1. בב"ח ובערוך השלחן בסי' נב נקטו שאין להשלים לאחר התפלה אא"כ דילג פסוקי דזמרה לגמרי, אבל מי שאמר ברוך שאמר אשרי ישתבח אינו משלים, לדעה זו יש פגם בשבח הבא לאחר בקשת הצרכים, אמנם נכון שפשטות השלחן ערוך שם אינה כך.
2. יש לעמוד.
3. אם כוונתך לתהילים הנאמרים בתוך פסוקי דזמרא לנוסח ספרד – שיר המעלות, דינם כפסוקי דזמרא לכאורה, אם כוונתך למנהג חלק מהקהילות לומר תהילים לפני התפילה, אם נהג בקביעות ולא אמר שיהיה בלי נדר, אולי יש כאן חשש נדר..
4. אין לדלג.
5. אבינו מלכנו אומרים בעמידה.
תודה על התשובה.
ממה שהבנתי מדבריכם אם לאחר התפילה אני לא חוזר על המזמורים של פס"ד שדלגתי, אין עליי עון ?
ועוד אמר הרב "אבינו מלכנו אומרים בעמידה" כוונתי לאבינו מלכנו לכל ימות השנה, ואם כן חייבים לעמוד או שאפשר לעמוד ?
ועוד לגבי נשמת כל חי כוונתי שאם דילגתי עליו האם אני צריך לחזור אחרי התפילה ?
תודה
אינני יודע מה זה אבינו מלכנו לכל השנה.
נשמת כל חי דינה ככל פסוקי דזמרה שיש בה את המחלוקת הנ"ל, אם חוזרים, כמובן ללא החתימה שהיא ברכת ישתבח.
בני עדות המזרח אומרים את זה לאחר נפילת אפיים :
אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ אָבִינוּ אַתָּה. אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ אֵין לָנוּ מֶלֶךְ אֶלָּא אַתָּה. אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ רַחֵם עָלֵינוּ:
אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ חָנֵּנוּ וַעֲנֵנוּ כִּי אֵין בָּנוּ מַעֲשִׂים. עֲשֵׂה עִמָּנוּ צְדָקָה וָחֶסֶד לְמַעַן שִׁמְךָ הַגָּדול וְהושִׁיעֵנוּ:
וַאֲנַחְנוּ לא נֵדַע מַה נַּעֲשֶׂה כִּי עָלֶיךָ עֵינֵינוּ:
זְכר רַחֲמֶיךָ ה' וַחֲסָדֶיךָ. כִּי מֵעולָם הֵמָּה:
יְהִי חַסְדְּךָ ה' עָלֵינוּ. כַּאֲשֶׁר יִחַלְנוּ לָךְ:
אַל תִּזְכָּר לָנוּ עֲונות רִאשׁונִים מַהֵר יְקַדְּמוּנוּ רַחֲמֶיךָ. כִּי דַלּונוּ מְאד:
עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם ה'. עושֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
חָנֵּנוּ ה' חָנֵּנוּ. כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:
בְּרגֶז רַחֵם תִּזְכּר. בְּרגֶז אַהֲבָה תִּזְכּר:
ה' הושִׁיעָה. הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְּיום קָרְאֵנוּ:
כִּי הוּא יָדַע יִצְרֵנוּ. זָכוּר כִּי עָפָר אֲנָחְנוּ:
עָזְרֵנוּ אֱלהֵי יִשְׁעֵנוּ עַל דְּבָר כְּבוד שְׁמֶךָ. וְהַצִּילֵנוּ וְכַפֵּר עַל חַטּאתֵינוּ לְמַעַן שְׁמֶךָ:
אינני יודע מה נוהגים בני ספרד, אצל בני אשכנז, במילים "מה נעשה" נהגו להעמד.
אם אמרתי רק ברוך שאמר וישתבח וברכות ק״ש צריך להשלים פסוקי דזמרה לאחר התפילה?
חייבים גם לומר אשרי בין ברוך שאמר לישתבח, ברוך שאמר וישתבח לבד זה כמו לברך על תפוח ולא לאכול אותו, זה ברכה ראשונה ואחרונה על פסוקי דזמרה. מי שדילג ראוי שישלים אחרי התפילה.
ממחר אגיד ברוך שאמר ומזמור אשרי כשנגיע לשם ואז ישתבח וכל הברכות של קש
אחרי שאני מסיים את התפילה (מנין א) כשאני משלים קטעים מהתפילה אני יכול להגיד גם ברוך שאמר וברכות ק״ש וישתבח כל עוד לא עבר זמן תפילה ועדיין אפשר להתפלל?
חלילה! לומר שוב זו ברכה לבטלה, ברכות אלו רק לפני התפילה.
אז אי אפשר להגיד שוב ברוך שאמר וישתבח וכל ברכות קריאת שמע לאחר התפילה גם אם עדיין לא עבר זמן תפילה?
בודאי שלא. להתפלל פעמיים זו ברכה לבטלה.
בפסוקי דזמרה אמרתי ביחד עם הציבור ה מלך ה מלך ואחרי התפילה אמרתי את זה שוב
מה הדין?
בסדר
1. זה לא ברכה לבטלה?
2. כבוד הרב בתפילה כשאמרנו הלל אז לקח לי זמן למצוא את העמוד ו לפתוח והם כבר היו באמצע אש קראתי ממש מהר שאני אפילו לא הבנתי מה אמרתי וגם בלעתי אותיות ואני מאמין שגם החסרתי אז אחרי התפילה אמרתי שוב הלל כפי שצריך
עשיתי טוב?
זה פסוק.
אין לקרוא שוב בברכה.,
באופן כללי נראה לי שיש כאן קצת תופעה של ocd כדאי לבדוק ואולי לטפל, שלא לסבול לחינם, תדבר על כך עם ההורים! בהצלחה
השאר תגובה