לתרומות לחץ כאן

כשרות קוקה קולה בחו"ל

שאלה:

האם אפשר לשתות קוקה קולה שמיוצר הרוסיה בהתחשהב שאומרים שהכל מיוצר אותו רכיבים

תשובה:

אין לסמוך כלל. כך פירסמו ממערכת הכשרות של הרב לנדא האחראי על כשרות קוקה קולה, וכך שמעתי מאחד מרבני אירגון כושרות. ואגב, גם מה שבא באישור רבנות ישראל אין לסמוך, כיון שהם לא מפקחים אלא רק בנויים על ההנחה הזו שהזכרת שלדברי הרב לנדא שגויה.

הרב לנדא שנותן את ההכשר בארץ לקוקה קולה, טוען בתוקף ששי צורך בהכשר ולא נכונה השמועה כביכול קוקה קולה כשרה בכל העולם. יש תמציות מקומיות ששמים והדבר מורגש בטעם השונה של הקוקה קולה במקומות השונים.

ורק נקודה חשובה כשיש הכשר חתום על האריזה הרי שאפשר לסמוך על אותו הבית דין שמעיד שהדבר כשר ושהוא בדק והכל תקין ומהודר לפי ההלכה בית דין ובית וחומרתיו והידוריו שלו. אבל אפשר לסמוך על הבית דין הזה ומצינו ובגמרא שעד אחד נאמן באיסורין ואדם נאמן להעיד על דבר מסוים שאינו איסור, וגם אם אין אדם שמעיד ישירות יש את הבית דין שחתום ומעיד. אמנם כל זה כשיש גוף כשרות רציני שמעיד על כך. אבל כשאין אין לנו אפשרות לדעת מה יש בחומרים של הדבר.

ודוגמא שחשוב לדעת בזה למשל הוא משקה הקוקה קולה שרבים אוחזים שניתן לשתות אותו בכל מקום משום שהוא ראוי ומפוקח על ידי בית דין צדק של הרב לנדא, ואמנם בחודש אלול תשע"ח נתפרסם מכתב של הרב לנדא נותן ההכשר שבו הוא כותב שמצער מאוד לראות שמביאים לארץ משקה קוקה קולה בפחיות ובבקבוקים מתוצרת הרשות הפלסטינית ומאירופה ומכשילים את הציבור והוא מדגיש שם כי המשקה צריך השגחה והכר ומי שאינו בסוד הייצור יכול לומר השערות וסברות. על אלו שיש את החותמת של הרב לנדא הם מיוצרים במחלקה מיוחדת בנוכחות משגיחים עשרים וארבע שעות וממולאים בהשגחה בבני ברק. בשנת תשע"ט התפסם מכתב נוסף על ידי בנו שנתמנה אחריו לרב העיר בני ברק ועל ידי הרב שבח צבי רוזנבלט הנושא עימו ברבנות בני ברק ויחד הם חתומים על ההכשר, במכתב הם כותבים כי לקוקה יש הכשר ועל כל מוצר צריכה להופיע חותמת הכשרות שלהם, ולעומת זאת מוצרי קוקה העולמית המיוצרים במדינות שונות ומגיעים לארץ ללא השגחתם ושוב חוזרים על כך שהמוצרים שלהם ניתנים ההכשר עומדים כל הזמן תחת השגחה, אך שאר המשקאות אינם עומדים תחת השגחה, ולכן הם בעייתיים.

כפי שנתברר העניין הוא שרק לפני משגיח הכשרות של הרב לנדא חושפת קוקה קולה את כל חומרי הכשרות, [וכן להכשר אוי יו] שאר ההכשרים אינם נחשפים לכל הרכיבים שמהם מייצרים את התמציות. אמנם יש כאלו שיטענו שתמיד התמציות כשרות כי הם מחומרים כשרים אבל המציאות היא לא כך יש במפעל של קוקה קולה מחלקה אחת שרק היא כשירה והיא פועלת רק כשאכן צריך להכין תמצית כשירה, המחלקה הזו אכן שולחת את החומר שמיוצר בה למפעלים כשרים. אבל בשאר המחלקות יש חומרי גלם אחרים. וגם בה בכל פעם יכולים להגיע חומרים אחרים ובכל פעם משגיחי הכשרות צריכים לאשר את החומרים. למרות שטעמו של המשקה הוא שווה בכל מקום בעולם אבל יש כמה צורות להפיק את חומרי הגלם שלו, למשל ישנו חומר שנקרא גליצרין ישנו כשר שמופק מן הצומח וישנו כזה שמופק משומן של בעלי חיים והוא מופק באמצעות אידוי ואינו נפסק באכילה, והנה ידוע שקוקה קולה איננה מתחייבת להשתמש רק בגליצרין שהוא מיוצר מהצומח, אלא רק במחלקה הכשרה היא משתמשת רק בו. אך במחלקות אחרות אנחנו לא יודעים במה היא משתמשת, וחומר כזה אסור באכילה. בעיה נוספת שיכולה להיות שלפעמים קונים דברים גם ממפעלים אחרים עליהם אין מעקב של פיקוח כשרות, החשש הוא שיכול להיות והדבר מאוד מצוי, שפסי היצור האלו משמשים גם לחומרים לא כשרים ובאופן שיש מערכת קיטור משותפת לחומרים שהם לא כשרים, כך שגם אם כל המרכבים של החומר כשרים עדיין הוא בושל עם חומרים נוספים האסורים באכילה. אין לחברת קוקה קולה מקום קבוע שבו היא קונה את חומרי הגלם זה תלוי בהצעות שווקים מסוימים ומיסוי ויבוא של מדינות, יש מחלקה שאחראית על הכשר והיא בודקת בכל פעם מחירים זולים, ולכן יכולים להיווצר מכשולות מהסוג שבהם עסקנו. אמנם כשיש כשרות של הכשר ידוע ומוכר הרי שניתן לסמוך שהם בדקו את כל החומרים והדבר כשר למהדרין אך כשאין כשרות על התמציות, הרי שיכול להיות בעיות קשות. אלו לא שמועות בעלמא, אלו דברים שטוען הרב לנדא ומערכת הכשרות שלו שמכירים טוב את המפעל ואת החומרים שמהם מייצרים את הקולה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אין לי תשובה על שאלה זו. אני רק יכול לספר לך, שעוד לפני שהרב לנדא נתן הכשר לקוקה קולה, לפי עשרים שנה ויותר, היו השמועות הללו שמשקה זה כשר בכל העולם, ואני מעודי נמנעתי מלשתות, ונראה שכלל ציבור היראים לא סמך על שמועה זו. ואומר לך משהו: הנושא של כשרות בעולם המתועש הוא מאוד מורכב. אין ספק שהטוב ביותר היה שכל אחד יאכל רק מה שנעשה בביתו, אבל זה לא מעשי.. לכן ההשתדלות המינימלית שאנחנו יכולים לעשות, ואנחנו אכן יכולים, זה לאכול ולשתות רק מכשרויות מהודרות. מעבר לכך לא נתבע מאיתנו. כן אני לעולם לא מתחכם בזה, זו ההשתדלות וזה מה שמומלץ בעיני.

  2. רציתי לברר. קניתי לפני זמן מה פחיות קוקוה קולה עם הכשר של בדץ מחזיקי הדת בעלז. האם אפשר לסמוך ע"ז [שהרי הרב כתב שרק הרב לנדא שליט"א והכשרות של או יו נמצאים בסוד העניין].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל