לתרומות לחץ כאן

האם מותר להתחתן עם אישה שאינה יכולה ללדת?

שאלה:

בימינו כאשר ישנה תופעה של רווקות מאוחרת, האם מותר לגבר לשאת אישה שכבר עברה את גיל ההולדה לכתחילה ( כי התאהב, כי אינו מוצא בעצמו מפאת חסרונותיו) או שמא נאמר שמפני שתמיד הוא יכול להוליד הוא מחוייב למצוא מישהי שיכולה להוליד ?
האם ניתן לקיים את המצווה של פרו ורבו באמצעים טכנולוגיים המותרים בהלכה בעזרת אישה אחרת ובכך גם לקיים את המצווה בעקיפין?

תשובה:

שלום רב,

הכל באופן יחסי. כלומר, אדם בן 50 או 60 שעדיין יכול ללדת. ולא זכה להתחתן או שלא זכה עדיין לפרי בטן ויש לו הצעה של איזה כבת 50 האם עליו לסרב משום שהיא אינה בת בנים? ודאי שלא. הרי הדרישה שלו בגיל כזה לאיזה בת בנים היא לא ריאלית בסיטואציה שהוא נמצא בה. 

נכון, שאם הוא ימכור את כל אשר לו, ויתפשר על הכל חוץ מאישה בת בנים, בהחלט יכול להיות שימצא מישהי. אבל זה לא ריאלי כי הוא לא מסוגל לחיות עם אישה שאינה מתאימה לו. 

מצוות פריה ורביה אינה כמצוות שופר או לולב שישנן הגדרות ברורות כמה אדם צריך להוציא בשביל קיום המצווה. שהרי אין ערך לחיים משותפים עם אישה שאינו חפץ בה כלל.

בנוסף, אנו מוצאים במצוות פריה ורביה דבר מעניין שלא מצאנו במצוות אחרות. לדוגמה, בכל המצוות מיד כאשר נעשה בר מצווה הוא מחוייב במצוות כאדם רגיל. ואילו בפריה ורביה אנו מוצאים שמתינים על גיל 18 או 20, ויש גמרא שאומרת שקודם יקנה בית ושדה ואח"כ ישא אישה. היכן מצאנו דבר כזה שאדם רשאי לארגן לעצמו סביבה נוחה ורק אח"כ להפנות לקיום חובותיו ומצוותיו?! גם עצם העובדה שאדם לא חייב לדאוג למצווה זו בכל יום ויום אלא רק בכפוף לחובת מצוות עונה. ואם הוא ספן או גמל שחיובי עונה הן רחוקים יותר, אינו מחוייב מעבר לזה גם לא ביחד לפריה ורביה (כך הוא הפשטות בשו"ע סי' עו ואין כאן המקום להאריך בזה). 

כל זה מביא אותנו לידי מסקנה שמצוות פריה ורביה גדרה היא שהקיום שלה הוא כדרך כל הארץ. זו חובת ההשתדלות שלו במצווה זו כדי לקיימה. אדם אינו חייב לנהוג מעבר לכך כדי לקיים מצווה זו. לכן אם זה מובן לגמרי שבגיל כזה ובסיטואציה שהוא נמצא בה הוא יתקשה מאד מאד להשיג אישה שיכול לחיות איתה בנענימים וברוגע שהיא בת בנים, אינו מחוייב מעבר לכך. 

לגבי השאלה השניה. ודאי שבאופן זה הוא מקיים פריה ורביה אבל ברור גם שאין חובה על האדם לעשות בצורה כזו כדי לקיים פריה ורביה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל