לתרומות לחץ כאן

טרמוסט שמתחיל לפעול כשיש מישהו בחדר

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

ידיד סיפר ששם בביתו טרמוסט חדש דהיינו מכונה שמסדר הטמפרטורה בחדר לפי מה שהבעלים שמים שמפעיל לא רק כשהתקרר החדר אלא גם יש פעולה שמרגיש כשיש אדם בחדר ומפעיל לפי שהוא אוהב כגון חדר ההורים אוהבים יותר חם והסלון יותר בינוני וכו' אולם הסתפק הידיד אם אפשר להשתמש זה בשבת שזה דומה לנרות בית ששים בחוץ מדליק בהתקרבות אנשים לה שאסור בשבת ושאל אם צריך לכבות שימוש פעולה יתרה זו ורק להניח לחמם כשהתקרר החדר אבל לא כשבא אדם לחדר או אין בעיה?

אמרתי שאבדוק אצל מומחים כאן, ולפי עניות דעתי אם כמתואר על ידי הידיד הרי אסור שיהיה כמו אם הוא מדליק בידיים ולא איכפת לן אם לא שם היד ממש להדליק אלא נכנס כי כיון שעשה בדעת יודע התוצאה זה ודאי פסיק אישר ואסור. אף שבכניסה יותר סביל לכאורה לפי הה"א מהדלקה ממש ביד קמ"ל שבין כך ובין כך הוא עשה ולא משנה כל עוד שבדרך פעולה ישרה הוא מדליק ולא נחשב גורם אלא ממש.

אבל אם יש איזה שהו פרט בדבר שהוא לא תיאר יכול להיות שיש לעיין והיה מקום לחשוב משהו ושאלתיו לשלוח לי הפרסום באתר היוצרים כדי לדעת כיצד פועל את זה. ונפקא מינה כגון אם לא ידליק מיד ויש כאן איזשהו אופן שיהיה ודאי כרמא שאף שלכתחילה אין להשתמש לבריא אולם לחולה לפי ענינו יש מקום.

מ"מ אתם פי אלף גדולים מקטן כמותי ואשמח לשמוע מכם.

ברכה הצחלה ושלום
שה' יברך אותי לחכמה להיות מן המובחקים לעזור אנשים

תשובה:

שלום וברכה

למעשה מכל הדברים לא ממש הבנתי כיצד זה פועל, אבל ודאי כדבריכם שאם לכניסת אדם לחדר יש השפעה ישירה על פעילות המכשיר, הרי שזה פסיק רישא והדבר אסור בשבת ללא כל ספק.

בכל מקרה של ספק על אופן פעולת המכשיר וההשפעה שיש לכך, כדאי להתייעץ עם המכון הטכנולוגי להלכה של הרב הלפרין.

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל