לתרומות לחץ כאן

דברים העשויים ע"פ רבים ונדר ונדל"ן

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,

הובא בדרכי משה סימן של"ג שדבר העשוי ע"י רבים לא צריך קנין לחול, וגם ידוע שזה יכול להיות מצד נדר רבים ואין להתיר נדר על דעת רבים . גם הביא הדרכי משה שאף אחד שמילאו לתפקיד לשם הקהל לא צריך קנין מן הסיבה שאמרו לעיל.

אז שואלים אנחנו, כשמחליטים בעיר שזה איזור מגורים ולא מתאים עסק שם, כיצד יכולים לעבות בקשה לדרישה ולבקש היתר להפוך בית לעסק בתוך תחום שהחליטו על דעת רבים ששם רק מגורים?

אם תאמר שלא עשו ככל הלכותיה ולכל מותר דחוק אבל יכול לתרץ אבל מן סתם אם הדבר עשוי על דעת רבים תושבי שכונה פלוני כיצד מבטלים זה שלכאורה הוא נדר?

אולי לא הבנתי הדבר בשלמות ואז תענו לי זה ותסבירו לו ענין מה ייחשב לדעת רבים שחל כל החומר הדבר כנדר שאינו ניתן להתיר או אם ניתן באיזה מצב מדובר?

ברכה הצחלה ושלום

תשובה:

שלום וברכה,

הדרכי משה לא כותב שרבים נחשב לנדר. וכך הם הדברים: יש הלכה שפועל התחיל המלאכה נחשב לקניין ולא ניתן לבטל את מלאכת הפועל. ועל כך כותב הדרכי משה שאם רבים שכרו פועל נהגו שהיות וזה רבים יש לזה תוקף של קניין ולכן גם אם לא היה קניין לא יכולים לבטל את הפועל. וכותב הדרכי משה כמה נחשב רבים. וע"ז משיב הדרכי משה ששלושה נקראים רבים, וכמו שמצאנן בנדר על דעת רבים שלושה הם רבים, כמו כן רבים ששכרו פועל רבים היינו שלושה.

בהצלחה.

מקורות:

לשון הדרכי משה הנ"ל: ועוד כתבו שם (סי' תנז) על רבים ששכרו מלמד ורצו לחזור קודם שהתחיל במלאכה ופסק דכל דבר הנעשה ברבים אין צריך קנין ואינן יכולין לחזור ושלשה מיקרי רבים ואפילו יחיד העושה על דעתן לא יוכל לחזור כדאמרינן (גיטין לו א) בנדר שהודר על דעת רבים כל שכן רבים עצמן (סי' תנח) ולכן נהגו שכל דבר הנעשה ברבים אין צריך קנין אף במקום שיחיד צריך קנין וג' טובי העיר חשובין ככל העיר לכל דבר ועוד לא גרע ממתנה מועטת דאמרינן (ב"מ מט א) דאף יחיד לא יוכל לחזור דלגבי רבים הוי דבר זה דבר מועט

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל