שאלה:
איש שיצא יד"ח קריאת מגילה ורוצה להוציא הנשים כיצד ינהג לגבי הברכות [וכן לגבי הרב את ריבנו אם יש עשרה נשים דע"פ הרמ"א יל"ע אם יצטרפו]ואני מדגיש שהשאלה לספרדים
תשובה:
שלום וברכה
במקרה כזה האשה היא זו שתברך. על נוסח הברכה בקריאה לנשים יש דעות שונות: יש סוברים שמברכת על משמע מגילה [ראבי"ה מגילה סי' תקסט, הובא במרדכי שם סי' תשעט], ויש אומרים שמברכת לשמוע מגילה [הכרעת הרמ"א סי' תרפט סעי' ב, והמגן אברהם סי' תרצב ס"ק ה] ויש אומרים שתברך לשמוע מקרא מגילה [חיי אדם סי' קנה סעי יא, וכן הכריע המשנה ברורה סי' תרפט ס"ק ח]. הטעם לכך כמבואר במרדכי הנ"ל, שנשים חייבות בשמיעת מקרא מגילה ולא חייבות בקריאתה.
אמנם יש שנקטו שמברכת כמו הגברים, על מקרא מגילה [פרי חדש סי' תרפט סעי' ב, ומעשה רב אות רמו].
מהספרדים יש שנהגו שאינה מברכת כלל! [ראה בן איש חי שנה א פ' תצוה פורים אות א, על פי שיירי כנה"ג או"ח שם הגה"ט ס"ק א, וכן הוא ביפה ללב שם, וכ"כ בשו"ת דבר משה אמארלייאו ח"ג מגילה סי' יד].
להלכה: מנהג בני אשכנז כהכרעת המשנה ברורה הנ"ל, ומנהג הספרדים כדעת הפרי חדש לברך על מקרא מגילה, שכך היה המנהג בארץ ישראל מזה דורות רבים [ראה ילקוט יוסף מועדים פורים אות ז].
ומה לגבי הברכה של אחר המגילה , הרב את ריבנו, אם יש יותר מעשר נשים יש צורך לברך?
כתבתי בענין זה כאן
https://din.org.il/2022/03/14/%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%90%D7%AA-%D7%A8%D7%99%D7%91%D7%A0%D7%95-%D7%91%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%94-%D7%9C%D7%A0%D7%A9%D7%99%D7%9D/
השאר תגובה