לתרומות לחץ כאן

הדלקת נרות שבת מוקדמת

שאלה:

שלום, במקום שאני גר בו בחו"ל יש 2 זמנים להדלקת נרות שבת; הדלקת מוקדמת והדלקת נרות מאוחרת רגילה. השאלה שלי; אם הדלקתי נרות בשעה מוקדמת בצהריים עוד זמן רב יחסית לפני השקיעה, האם ברגע שהדלקתי נרות אני מכניס את השבת ואסור לי לעשות כל מלאכה למרות שבחוץ השש זורחת?? ואם כן עשיתי מלאכה או הדלקתי אש הם זהו חילול שבת למרות שהשבת בכלל לא נכנסה?! או שמא אין זה חילול שבת כלל כי השבת נכנסת 18 דקות אחרי השקיעה.

תשובה:

שלום וברכה

 

נתחיל מהסוף. מה שכתבת ששבת נכנסת 18 דקות אחר השקיעה בכל מקרה אינו נכון! שבת לא נכנסת בצאת הכוכבים אלא כבר בשקיעת החמה! [ואפילו מעט קודם משום שיש חובת תוספת שבת]. לגבי הנדון האם מקבלים שבת בהדלקה כידוע נחלקו בזה כבר רבותינו הראשונים, ולמעשה לדינא בשו"ע נקט לעיקר כמו השיטה שאין קבלת שבת בהדלקת הנרות, לכן ספרדי שמדליק נרות שבת ואינו רגיל לקבל אז שבת, לא חלה עליו השבת ממילא. אמנם אשכנזים נהגו בזה כדעת בה"ג שהשבת נכנסת בהדלקת הנרות, ולכן מי שרוצה שלא לקבל שבת חייב לעשות על כך למנהג תנאי מפורש שאינו מקבל את השבת בהדלקת הנרות. אין כל ענין בהדלקה מוקדמת עד כמה שלא מקבלים שבת.. זה טוב רק בשביל מי שחייב לצאת מביתו ועדיין לא יכול לקבל שבת כי לא התפלל מנחה וכדומה. בכל מקרה יש להדליק נרות לכל המאוחר 20 דקות לפני השקיעה כדי שישאר זמן מספיק לתוספת שבת הניכרת, כמבואר במשנה ברןרה בסי' רסא.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. ישר כוח על התשובה המפורטת היטב, ועל החלוקה החד משמעית בין בני ספרד לבני אשכנז.
    שתי הארות לי:
    1. גם אם עדיין לא התפלל מנחה, יכול לקבל שבת לדעת מרן הרב עובדיה זצ"ל, ולהתפלל אחר כך את תפילת המנחה. לדעה זו, אין לחשוש לתרתי-דסטרי.
    כמובן יותר טוב שיתפלל מנחה לפני, אבל אם דחוק הזמן ורוצה להדליק נרות שבת ואחר כך להתפלל מנחה לדעת הגר"ע אין בעיה.
    2. אם מדליק נרות הרבה זמן לפני השקיעה מכל סיבה שהיא, יש לדעת שהכי הרבה שיכול להדליק נרות שבת לפני השקיעה מבלי שמחוייב בעל כורחו לקבל את השבת זה זמן של חצי שעה.
    יוצא מכך, שלמשל בן ספרד שרוצה להדליק נרות שבת 45 דקות למשל לפני השקיעה כדי לצאת מהבית ולנסוע ברכבו למקום אחר בו עתיד לסעוד את ארוחת ליל שבת, אינו יכול כלל מכיוון שברגע שהדליק מוקדם כל כך, בעל כורחו מקבל שבת, בלי קשר לחלוקה בין בני אשכנז לבני ספרד בנוגע לשאלה האם מקבל שבת בהדלקה או לא

    ברוכים תהיו,
    אני הקטן

  2. 1. למעשה לא יקבל שבת, שהרי אין הגיון להכנס למחלוקת לחינם ולהכרעת המשנה ברורה אין להתפלל אחר כך מנחה וכן נקט בפשיטות בשש"כ.
    2. שים לב שכאן מדובר על זמן שנקבע בעיר ובלוחות כזמן הדלקת נרות , כך שאין חשש שלא ניכר שמדליק לכבוד שבת.

  3. כשאיש מדליק נרות שבת מפלג המנחה וצריך לקבל שבת (רסג, ד), האם הוא מדליק בצורה שאשה מדליקה כל שבת: תחילה מדליק ואח"כ מברך?
    תודה

  4. לגבי מנחה, מעיקר הדין הרב עובדיה זצל פוסק שאין צורך לחשוש לתרתי דה-סתרי לגבי להתפלל מנחה אחרי הדלקת הנרות. אבל טוב ונכון יותר להקדים את תפילת המנחה.
    דבר נוסף, מה הזכיר ברוך לגבי "תחילה מדליק ואח"כ מברך" זה לבני אשכנז בלבד, לבני ספרד יש לברך לפני ההדלקה בכל אופן!

  5. השואל לכתחילה שאל לאחר שהבין שכך מנהג הנשים, וידע גם שגברים מדליקים ולא מקבלים שבת משום שכן חוששים מטבע הדברים לדעת המשנה ברורה בענין זה, ורק שאל באופן שמדליקים מוקדם ששם אי אפשר להדליק בלי לקבל שבת – מה יעשו. ולכן גם אשה אגב, אם היא מדליקה בלי לקבל שבת מאיזו סיבה, לא תדליק לפני הזמן.

  6. אם קבלת השבת בהדלקת נרות בפלג היא עם ההדלקה,
    למה השו"ע כותב ב-רסז סעיף ב שהקבלה היא בתפילת ערבית?
    ("ומפלג המנחה יכול להדליק ולקבל שבת בתפילת ערבית ולאכול מיד")

  7. לדעת השו"ע בפשטות קבלת שבת אינה אוטומטית עם ההדלקה, ולכן לדעתו ניתן לברך לפני ההדלקה, מנהג בני אשכנז שאשה מקבלת שבת בהדלקה ונחלקו אפילו אם מועיל בזה תנאי להפקיע קבלתה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל