לתרומות לחץ כאן

שלום בית – למי מההורים ללכת לליל הסדר השנה?

שאלה:

שלום וברכה,
מנהגינו להיות בליל הסדר שנה אצל הורי הבעל, שנה אצל הורי האשה. שנה שעברה היה התור של הורי הבעל ובגלל הסגר נשארנו בבית.
כעת הורי הבעל והורי האשה, כל אחד מהם אומר שהשנה אנו צריכים להיות אצלהם.
מה נכון על פי ההלכה?

תשובה:

שלום וברכה

ראשית זה ממש מזכיר לי את הבדיחה הידועה… בני זוג הלכו לרב ושאלו אותו שהם עושים תמיד שבת כאן שבת כאן, הבעיה, ששבת אחת נשארו בבית, מה עושים בשבת הבאה? השיב הרב: תשארו עוד שבת בבית…

זו היתה בדיחה.. ולעצם הענין, כאן אתם לא רוצים להשאר עוד ליל סדר בבית, ולכן, מה שחשוב זה שני דברים:

1. אסור שיהיו כאלו כללים… חובה על בני זוג צעירים ובני משפחותיהם להבין, שכל משפחה, גם בני זוג צעירים, יש להם דינמיקה שלמה, רצונות צרכים אילוצים שונים, והכל קיים נשאר ומתהווה בתוך הבית הפרטי שלהם, ואינו שייך לשום אדם בעולם. למשל, ניתן דוגמא פשוטה, אשה צריכה לטבול בליל שבת, ההורים נורא רוצים שבני הזוג יגיעו אליהם, אבל זה הרי מביך.. בשבת זו הם רוצים להיות בבית. ההורים נעלבים וכו'… זו טעות! בכל משפחה אצל כל בני זוג יש התנהלות אישית מורכבת הידועה רק להם, ויש לכבד את זה ולהבין שאתה לא תמיד מבין ויודע הכל וממילא אין מקום לשום עלבון. ולמה אמרתי שחובת הידיעה הזו היא גם על בני הזוג ולא רק על בני משפחותיהם? כי כאשר בני זוג לא מפנימים ויודעים היטב בעצמם את הדבר הזה, ממילא בא הניסוח שנתת לכותרת השאלה "שלום בית"… מדוע שלום בית? כי כל אחד מכם רק חושב מה יגיבו בני משפחתו, אבל הוא לא חושב מה טוב לבן זוגו… וזה לא נכון. אתם צריכים גם כן לדעת, שהשיקול היכן להיות בליל הסדר אינו רק שנה כאן שנה כאן… ומה אם אשה בתחילת הריון ויותר נוח לה אצל אמא? היא חייבת להסביר לחמותה שהיא מקיאה ולכן היא לא באה?! לא, היא לא חייבת להסביר. חייבים להבין ולחיות את הזוגיות באופן כזה שיש בה גם רשות היחיד ולא הכל רשות הרבים. כמובן לא בהתרסה, ואם בני המשפחות לא מבינים זאת, יש לחשוב כיצד להתנהל ולהסביר וללכת בין הטיפות בשלום. אבל קודם כל להבין, שכאשר חושבים היכן להיות יש גם את השאלה מה טוב ונכון לפי דעתכם לעשות בעת הזו.

2. המצב בכל משפחה שונה, ולכן, יש כאן גם מחשבה, אצל מי חשוב יותר שתהיו? מי נזקק יותר לכם? זו המחשבה הכי חשובה. האם מנהגי ליל הסדר בשני המקומות נוחים לבני זוגכם במידה שווה? אצל מי טוב לבן/בת זוגי להיות? כל מיני שאלות שבהם אתם צריכים להחליט כזו, כמשפחה, כרשות היחיד, מה טוב ונכון לעשות, ובענין זה ליל הסדר הוא רק משל.

ואם שום דבר כל זה לא משנה, אני אומר באופן פשוט שיש ללכת להורי הבעל, הסגר לא היה משהו פרטי, כל עם ישראל סבל ממנו והוא היה מכת מדינה, ומגיע להם שתבואו, כך נראה לי.

שבת שלום וחיים שמחים ויפים!

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל