לתרומות לחץ כאן

מוכר שלקח מתווך בלעדי וחזר בו לגבי המחיר

שאלה:

חבר שלי לקח מתווך בבלעדיות בשביל למכור את הדירה שלו, והמוכר הודיע למתווך את הסכום שבו מעוניין למכור. המתווך התחיל לעבוד והראה את הדירה לכמה אנשים, עד שבסוף הוא בעצמו התעניין לקנות את הדירה אבל במחיר קצת פחות מהמחיר שהוצע ע"י המוכר. המוכר קצת השתכנע אך לא הכריע ולא ענה תשובה סופית, ובינתיים מישהו אמר לו שיכול למכור הרבה יותר יקר מאחר ויש תוכנית פינוי בינוי. ואז המוכר פירסם לבד בלי תיווך את הדירה עם המחיר היותר גבוה לראות אם יבואו קונים. וכשהמתווך ראה זאת הלך ותבע את המוכר מב' טענות, א' יש לו בלעדיות, וב' בכך שהמוכר שינה את דעתו במחיר של הדירה גרם לכך שהוא (המתווך) עבד סתם ומגיע לי תשלום על הטירחה.
המוכר הנתבע טוען שהבלעדיות היתה לחודש בלבד. באמת בחוזה כתוב "אפשר לצאת מהבלעדיות אחרי חודש". אך המתווך טוען שצריך המוכר להודיע שיוצא וזה לא פקע מאליו.
ועל הטענה השניה שבגלל חזרת המוכר לגבי המחיר המתווך עבד סתם, באמת המוכר שאל אותי אם הוא חייב לפצות אותו על העבודה.
יש לציין שהמוכר מדגיש שהמתווך מעולם לא מצא קונה אפילו במחיר הראשון שהוצע, עד שבסוף הוא בעצמו התעניין לקנות בקצת פחות, והמוכר לא הכריע סופית.
אשמח לשמוע את חוות דעתם.

תשובה:

שלום וברכה,

על טענתו של המתווך שעבד בחינם בגלל הפרסומות של המוכר, טענת המתווך אינה נכונה כיון שאם המוכר יצליח למכור בגלל הפרסום של המוכר המתווך הבלעדי יקבל את שכרו, ואדרבה הפרסום של המוכר הוסיף עוד אחוזים שתימכר הדירה. גם אם נכונים דברי המתווך הבלעדי שהפריעו לו בעבודה, צריך המתווך להביא ראיה שלקוחות נמנעו בגלל פרסום המוכר.

טענתו של המוכר שלא הסתיימה הבלעדיות כיון שלא הודיע על פרישתו, צריך לבדוק את חוזה הבלעדיות אם אחרי חודש זה פוקע מאיליו או שיש זכות ללקוח לבטל את הבלעדיות וכל שלא ביטל לא בטלה הבלעדיות. אם קצבו זמן לבלעדיות והוסיפו תנאי שיכול לעזוב אחרי חודש, אם לא הודיע לא בטלה הבלעדיות. אבל אם כתוב הגבלה של חודש, בטלה הבלעדיות אחרי חודש.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל