לתרומות לחץ כאן

לא שמע אות או ניקוד במגילה

שאלה:

שלופ כבוד הרב,

1] מי שלא שמע אות אחת מהמגילה יצא ידי חבתו או לא;
כגון שהוא שמע "הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ" במקום
"לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ" ?

2] וכן מי ששמע "לְמֶלֶךְ" במקום "לַמֶּלֶךְ" ?

3] וכן בכל הנ"ל אם הוא רק מסופק מה יעשה ?
[ובפרט ביום]

תודה

תשובה:

שלום וברכה

ראשית אסור שיהיה לחץ מהענין אם הוא שומע כל מילה זה בסדר ובודאי שמע מה שאמר הקורא, אלא שלא שם לב בדיוק וזה לא מעכב.

לעצם הענין, אם באמת החסיר בה אות או מילה והענין משתנה על ידי כך, לא יצא, וצריך לשוב ולקרוא מאותו מקום והלאה, ואם כבר הסיח דעתו מהקריאה קוראה מתחילה הכל, אבל אם החסיר מילה שאינה משנה משמעות זה מחלקות בפוסקים וחוזר וקורא בלי ברכה. הבלעת אות מחמת קריאה משובשת קצת, כגון שאמר יהודים במקום יהודיים דבר שלא משנה משעות – יצא ואינו חוזר, ורק בשינוי משמעות [יושב ישב] חוזר.

מי שיש לו מגילה כשרה ויכול לקרוא בלחש עם הבעל קורא – ודאי טוב.

מקורות:

שו"ע סי' תרצ סעי' יד ומשנה ברורה שם.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. מה הדין באדם שהפסיד כמה תיבות, השלים בתנועות שפתיים בלי להשמיע לאוזניו?
    לדעת בני ספרד לא יצא ידי חובה.
    לדעת בני אשכנז בדיעבד יקלו?

  2. תנועת שפתיים בלא הוצאת אויר כלומר דיבור אפילו שאינו משמיע לאוזניו, אינה מועילה. אבל אם היה בצורת דיבור, אף שלא השמיע לאוזניו יצא גם לספרדים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל