לתרומות לחץ כאן

החלפת עבודה לעובד

שאלה:

שכר מלצרים לחתונה, אך הבחין באחד מהם שיודע לזמר וביקשו לעלות לבמה לשיר לפני האורחים, אך המלצר מסרב שהרי נשכר לעבודת המלצרות ולא לדבר אחר, הדין עם מי?
עוד יש לדון מה הדין בצלם בחתונת קורונה, שבאמצע החתונה המשטרה לקחה את המצלמה כדי שהחתונה תתפזר, ובעל השמחה ביקש ממנו שלכה"פ ימשיך בתור מלצר, האם רשאי לכוף אותו לכך [במקרה שהתנאי היה שאינו מפסיד מחמת עיכוב המשטרה]? וכן יש לדון במקרה שבעל השמחה חפץ בצלם אחר ומבקש מהצלם המקורי להיות מלצר, האם יש לו זכות לבקש ממנו להחליף עבודה?
ויסוד השאלה דאף שאיתא בגמ' (עז.) שמי ששכר פועלים ליום אחד לעבודה מסוימת, וסיימו את העבודה הזאת באמצע היום, אם יש לבעל הבית לתת להם לעבוד בהמשך היום עבודה שהיא קלה ממנה, זכותו של בעה"ב היא לחייבם להמשיך ולעבוד בה. וכן אם יש לו לבעל הבית עבודה לא קשה ממנה ולא קלה, זכותו לחייבם לעשותה. אבל אם יש לו רק עבודה קשה הימנה, אינו יכול לחייבם לעבוד, שהרי לעבודה קשה כזו הם לא נשכרו. והעולה מדברי הגמ' שיש כח ביד בעל הבית לחייבם לעשות עבודה אחרת אם היא לא קשה יותר, וכ"פ מרן השו"ע. ודעת הרמ"א להוסיף ולחייבם בעבודה קשה יותר אם יוסיף להם בשכרם.
מ"מ יש לדון דכל זה באותו סוג עבודה אך בעבודה אחרת לגמרי יתכן שלא מצינו שיכול לחייבו, ועוד מה הדין אם יש לו קושי נפשי לעשות עבודה יותר בזויה כמו מלצר האם יכול לחייבו לעשות כן?

תשובה:

שלום וברכה,

כאשר נשכר אדם עבור מסוימת והעבודה נצרכת לא יכול לבקש מהעובד שיעשה עבורו מלאכה אחרת. ודברי הגמרא שיכול לשנות מעבודה לעבודה דווקא אם סיים את העבודה או שאי הספקת העבודה הייתה מחמת בעל הבית, וחייב הבעה"ב לשלם לו כפועל בטל עבור כל העבודה בדבר זה יכול לתת לו מלאכה אחרת ולחלק מהפוסקים בלבד שלא תהיה עבודה קשה הימנה.

ולפ"ז: אם שכר מלצר והתגלה לבעל השמחה שלמלצר יש קול ערב, לא יוכל לחייבו לעלות לשיר, מאחר והעבודה של המלצרות נצרכת לא יוכל לשנות לו את העבודה. אולם במקרה שהגיעה משטרה והחרימה את המצלמה כדי לבטל את האירוע [כמו שמצוי בתקופת הקורונה], יוכל לדרוש מהצלם שיעשה לו עבודה אחרת. 

אם העבודה החלופית היא מלאכה בזויה, למשל אם המשטרה הפסיקו את האירוע ודורש מהזמר והצלם שיערכו ניקיון באולם, לא יוכל בעל השמחה לדרוש עבודה בזויה, וגם לסוברים שיכול בעה"ב לתת מלאכה קשה הימנה ולהוסיף בשכרו, מטעם שמוסיף שכר בעד הטורח שמוסיף בעבודה, אבל לעבודה שמבזה את בעליה אין פיצוי כספי ולכן לכו"ע לא יוכל לחייב אותם לנקום ולתת פיצוי כספי.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן שלה סעיף א. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל