שאלה:
כידוע, לדאבוננו, אנשים ״מריצים״ את תחנון..
אני מתפלל נוסח ספרד.
שאלה: האם אני יכול להתחיל את תחנון בזמן שהחזן בשים שלום (ולהפסיד ברוך הוא וברוך שמו ואמן)
תשובה:
אתה יכול להתחיל קודם ואתה לא מפסיד כלום, תענה אמן תוך כדי [ברון הוא וברוך שמו אין לענות וזה לא חיוב גמור].
לך למניין אשכנז, ה"והוא רחום" שלהם ארוך פי שתים כך תספיק בשפע…
והוא רחום זה רק בשחרית של שני וחמישי.
יש לעיין אם מותר לו להתחיל בתחנון בעוד הציבור ב"שים שלום", ובפרט בימי הקורונה, שיש מניינים מצומצמים ואם הוא אחד מעשרה, ועסוק בתחנון בזמן שהשליח ציבור בשים שלום, הרי על זה נאמר ששליח הציבור ברכותיו קרוב להיות ברכה לבטלה, שהרי חובה שיהיו 9 עונים לפחות על ברכות השליח ציבור, ונכון שהוא עדיין עונה אמן בסוף ברכת שים שלום, אלא שהעיקר היא ההקשבה לברכה, ועניין האמן, דווקא היא פחות מעכבת.
אם הוא חלק מהעשרה אתה צודק, אבל אם יש עשרה בלעדיו, נכונים דברינו.
מחילה מכבודו, מנין לנו שיש היתר להפסיד את ברכת שים שלום בחזרה, גם אם יש רבים המקשיבים לה והוא אינו אחד מעשרה, אבל מנין שמותר לו להפסיד את ברכת החזרה של שים שלום, ואם נלך לפי הטעם שתיקנו את חזרת הש"ץ, שהטעם הוא להוציא את מי שאינו בקיא, על אף שכיום כולם בקיאים אבל לא בטלה התקנה ואני הקטן מסתפק אם מותר להפסיד ברכה (על אף שעונה אמן אבל עניית האמן אינה העיקר ואינה מעכבת אם כי חובה לענות אותה, אלא ההקשבה לברכות בחזרה היא החובה העיקרית על כל אחד ואחד מהמתפללים…)
פתרון טוב שיכול לעשות, להתעכב בתחנון על אף שהם רצים, מה הבעיה? שיאמר בנחת את התחנון.
החזרה היא חובת ציבור לא חובת יחיד, אין חיוב על כל אחד לשמוע הכל. אבל אתה גם צודק שאינו חייב ללכת בקצב שלהם…
השאר תגובה