לתרומות לחץ כאן

יחוד בבנין משותף

שאלה:

שלום רב לרבנים!
אני ומשפחתי מתגוררים זמנית בבית של 3 קומות שבו יש בית כנסת וששה חדרים נוספים. מהבית כנסת יש יציאה מהדלתות לחצר שאף פעם לא נעולות . בחצר יש חומה בגודל של כמטר וחצי שמפרידה בין הבית של השכן ממול. החלק השני והשלישי של החצר סגורים אם גדר ברזל בגובה של כ מטר שבעים (כלומר מבלי לטפס מעל הגדר אין אפשרות לצאת החוצה לרחוב אלא רק דרך הדלת הראשית. בשתי החדרים בקומה העליונה מתגוררים שתי שוכרים (ידועים כאנשים שקטים). 1.האם אני יכול בתנאים אלו לנעול את דלת הכניסה לבית בזמן שאשתי או הילדים נמצאים בבית?
2. האם אני יכול לנעול את דלת הבית ביציאתי מהבית בזמן שאשתי או הילדים נועלים את דלת החדר שבו הם נמצאים מבפנים?

אם הסברתי את עצמי לא ברור אשמח לקבל מספר טלפון של רב שבו אוכל לפרט יותר. בתודה

תשובה:

שלום וברכה

באופן עקרוני, לנעול את הדלת הראשית כאשר יש אשה ואחד השוכרים בפנים, זה בעיה של יחוד. אבל כאן יש כמה צירופים להתיר, ראשית כאשר אתה בעיר יש את ההיתר של בעלה בעיר. שנית, כאשר כל רגע מישהו יכול לבוא מבחוץ לפתוח זה נחשב פתח פתוח לרשות הרבים שמותר, וגם כאן הרי אתם לא יודעים מתי השוכרים בבית ומתי הם באים מבחוץ. שלישית, אינני יודע כמה ילדים יש לך אם בנים או בנות, ומה הגילאים, אבל יתכן שהם נחשבים שומרים מבחינת יחוד ומונעים איסור. גם לא פירטת אם השוכרים נשואים או לא… בדרך כלל לא אמורה להיות בעיה לכאורה. והעיקר, אם אני מבין עכשיו נכון, מהבית הכנסת בכל מקרה יש לאנשים גישה אליכם? אם לא עזרתי תוכל להתקשר 0527643066

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. 1.כן, להרבה אנשים יש מפתח מהבית כנסת. לרוב באים האנשים יותר בזמן התפילות. יש שעות של שיעורים בודדים פה ושם מידי פעם אבל אף אחד לא יודע מי ומתי יכנס לבית כנסת.רק בשעות לילה לא מצוי שמישהו בא. השוכרים אחד מהם כל הזמן בבית ולא יוצא. השני בא בדרך כלל בערב אחרי העבודה בזמן התפילות. הם לא נשואים. לאנשים בבית הכנסת יש גישה בעקרון אך אני מסתפק אם הם יודעים בפועל מתי אני בבית ומתי לא. אנחנו לא מדברים הרבה אתם אודות סדר היום שלנו. חשוב לנו גם שהדלת תהיה סגורה בכדי שהילדים לא יצאו לרחוב.

    2.ב"ה 4 בנות. הכי גדולה בת 7.

    מה נקרא בעיר? זה לפי קילומטרים או לפי מיקום מוגדר?

    תודה כבוד הרב!

  2. כשהבנות בבית אין שום בעיה, בת מגיל חמש היא שומרת של אמא… ביום מספיק שומר אחד ובלילה שנים. בעיר הכוונה שיש סבירות הגיונית לחזרה הביתה. זה שיש מפתחות להרבה אנשים זה מיקל עוד על הנושא בשעות היום אין שום חשש. ובכל מקרה שוב, כשהילדים בבית אין חשש בכל מקרה גם בלילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל