שאלה:
שלום לרבני ישראל,
האם ברגע שברכתי על דבר נניח מזונות ופטרתי את הדבר שברכתו שהכל אשר נמצא באותה המנה, האם לאחר מכן שאני אוכל דבר מה שברכתו שהכל אני צריך לברך או שמא המזונות של לפני פטר את כל השהכל שאברך גם מחוץ למנה..?
תשובה:
שלום וברכה
כיון שמדובר במאכלים שיש להם ברכה שונה, זה ודאי לא נפטר באופן אוטומטי על ידי ברכת מזונות. אם תכון בפירוש שברכת המזונות תפטור גם את המאכל שברכתו שהכל, נחלקו הדעות אם זה יועיל [כיון שכבר היה לברכה על מה לחול, על המאכל שאכן כך היא ברכתו] ובודאי אין לעשות כך בכל מקרה. רק אם יש לך רק מאכל שהוא שהכל ובירכת עליו מזונות יצאת ידי חובה לכל הדעות [למעט מים ומלח שאינם זנים את הגוף].
בכל מקרה נושא של עיקר וטפל אין כאן כיון שהם שני מאכלים.
מקורות:
ראה שו"ע סי' רו סעיף ב ובמשנה ברורה שם שהביא כל השיטות בענין זה.