לתרומות לחץ כאן

סדר הברכות בשמונה עשרה מעכב? / וזלין בשבת / זמן מחצית השקל

שאלה:

שלום הרב,
אדם שהתפלל 18, קצת ריחף…, ומצא עצמו בסוף ברכת ברך עלינו, התלבט אם אמר רפאנו אז אמר "מספק" רפאנו והמשיך ל"תקע בשופר"(כלומר שחשב שאין צריך לומר שוב ברך עלינו- כי כבר אמר) האם יצא בדיעבד?

2.אדם שהתחיל טיפול תרופתי באקנה ונוטל תרופה אשר אחת מתופעות הלוואי היא שגורמת ליובש בפנים ובשפתיים, מה ניתן לעשות בשבת כדי לא לעבור על איסור ממרח/רפואה?

3.בעניין מחצית השקל, לפי הטעם שזה לצורך השתתפות בקרבנות לחודש ניסן, אז אם משהו לא הספיק עד פורים לתת יכול ליתן עד ר"ח ניסן?
יישר כח

תשובה:

שלום וברכה

בעקרון סדר הברכות מעכב כמבואר בסי' קיט במשנה ברורה ס"ק טו, אלא שכאן הרי לא היה צריך לחזור כי יש להניח שאמר כראוי לפי הסדר המורגל בלשונו, לכן נראה שיצא ידי חובה.

בנוגע ליובש הנובע מהריקוטן, בשבת אין למרוח וזלין וכדומה, אבל אם עדיין אין פצע ממש, שיש בזה כבר שאלה של רפואה בשבת, אלא רק יובש, שאז הנושא הוא סיכה, ניתן לשים על השפתיים שמן זית וכדומה, שזה נוזלי ואין בזה ממרח ומותר.

בדיעבד זכר למחצית השקל ניתן כל החודש.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. תודה!
    לגבי ש' 1- הרי סוף סוף הוא חזר לרפאנו ודילג על ברך עלינו וישר אמר 'תקע בשופר', זה לא אומר כאילו הוא "תיקן" את מה שעשה וממילא הוא לא נקט את סדר הברכות כראוי?

    2.אם נמיס את השפתון כך שיהא נוזלי ויבלע טוב בעור, שרי?

  2. בנוגע למריחת שמן על השפתיים בשבת, הרי שכבודו סומך על דעת המגן אברהם הידועה, שאם המשחה דלילה מאוד ונספגת מעור (כמו שמן שציינתם) הרי שאין בזה ממרח, אלא שמלבד התנאי שזה לא יהיה משום רפואה כגון שאין פצע עדיין כפי שציינתם, יתכן ונזדקק לתנאי אחד נוסף – שהתחיל במריחה לפני שבת כגון שנוהג למרוח גם ביום חול והתחיל לפני שבת או שללא התנאי הזה נזדקק לכך שאם לא ימרח את השמן, יהיה לו צער בשבת (וכאן בדידן לא ברורה עמדתו של השואל האם אכן ללא מריחת השמן יגרם לו צער, כי פעמים שבנקל ניתן לחכות למוצ"ש)

  3. לא זו היתה כוונתי. אני חילקתי בין מצב הצורך רפואה שיש פצע ואז באמת אסור גם שמן, לא נהגו לסמוך על קולא זו וכתבנו בזה כמה פעמים כאן באתר, לבין יובש בעלמא שאינו חולי כלל, ואז מריחת השמן מוגדרת סיכה ולא רפואה, והסיכה מותרת בשבת, אבל משחה אסורה.

  4. שלום הרב,
    בהמשך לשאלה של יובש בגלל תרופת הראקוטן, נזכרתי שהרופא אמר שאסור לצרוך משקה אלכוהולי במהלך נטילת הראקוטן, ופורים מתקרב…, שאלתי אותו השבוע אם יעזור אם אפסיק ליטול ואז אוכל לשתות בפורים, ואמר שגם אם אפסיקהיום(וזה קצת בעייתי בשבילי) יהיה מותר רק מקסימום כוס… מה ניתן לעשות? אפשר עצה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל