לתרומות לחץ כאן

מוקצה-לצור ע"פ צלוחית

שאלה:

בס"ד

לכבוד הרב שלום וברכה,
באו"ח סי' ש"ח סע' מה בדברי מרן הב"י מובאים דברי השבה"ל שכותב לגבי כדורים שהם מטנפים ומאוסים ולא ראויים לצור על פי צלוחית.
האם זה לכו"ע שמה שמאיס ואינו ראוי לצור ע"פ צלוחית משום הכי נעשה מוקצה שלכאורה קי"ל כר"ש דאין מוקצה מחמת מיאוס?
בברכה דאורייתא

תשובה:

שלום וברכה

יש כאן שני נושאים נפרדים, כאשר יש לך כלי,כמו נר חרס שהוא מאוס, ואתה דן אם הוא מוקצה או לא, יש את הנדון לגבי מוקצה מחמת מיאוס. יש לנו סיבה לאי היותו מוקצה – הוא כלי, אבל מאוס. כאן אנחנו מדברים על אבן וכדומה או לצורך הענין כדור, שאין לו שום שימוש שיפקיע ממנו דין של מוקצה מחמת גופו. מה תאמר, הוא ראוי לצור בו צלוחיתו? הוא לא ראוי לכך כיון שהוא מאוס, אם כן אין לו בכלל שימוש שיתחיל להגדיר אותו ככלי.

יום נעים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד
    לכת"ר שוב תודה רבה ובפרט על התשובה הזריזה.
    בזה נתקשיתי שדווקא אם נאמר שהכדור אינו כלי אז שייך לומר אינו ראוי לצור ע"פ צלוחית ולא פקע ממנו תורת מוקצה.
    אבל אם נאמר שהוי כלי אי אפשר לומר שכיון שמאוס הוי מוקצה.
    ומהעיון בדברי השבה"ל במקור נכתב: מ"מ בין שיש תורת כלי עליו בין שאין תורת כלי עליו נראה שאסור לשחק בו ולטלטלו בשבת ויום טוב שהרי אין צריך בטילטולן ואפי' לכסות בו פי צליחותו אינו ראוי דהא ממאיס על ידי ששוחקים בו ומטניף בטיט ועפר.בזה נתקשיתי.

  2. אין כוונתו למוקצה מחמת מיאוס, אלא ששימוש למשחק אינו מספיק כדי להחשיב שיש לו שימוש, ולצור על פי צלוחיתו טכנית הוא לא ראוי, ממילא אין לו שימשו בשבת והוא מוקצה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל