לתרומות לחץ כאן

ברכה בעת החלפת מזוזות לצורך בדיקה

שאלה:

שלום,
ראובן הסיר מזוזה ושלח אותה לבדיקה, והניח במקומה מזוזה חדשה עד שיחזירו לו את הראשונה מהבדיקה. אז השאלות שמתעוררות הן: האם היה צריך לברך על קביעות מזוזה חדשה (שקבעו במקום זו ששלחו לבדיקה) והאם יצטרכו לברך על מזוזה ראשונה כשהיא תחזור מהבדיקה ויקבעו אותה במקום זו שהייתה קבועה בינתיים?
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

למעשה כך: ההנהגה הטובה ביותר כשרוצים לבדוק מזוזות, לסכם עם המגיה על זמן שהוא פנוי ואז להוריד לבדוק ומיד להחזיר, ולהקפיד שכל מזוזה תחזור לפתח המיועד לה, כך כאשר מדובר בזמן קצר אין חובה לקבוע אחרת בינתיים וגם אין לברך על המזוזות בקביעתן אחר כך. אולם במדיה וזה לא נעשה, והמזוזות הוסרו לכמה ימים, ואז אכן יש צורך לקבוע מזוזות אחרות, לכאורה יש לברך על קביעתן, שהרי החליף מזוזות, ועל מזוזה אחרת באותו פתח דעת הרבה פוסקים שיש לברך, וכך המנהג. כמו כן, יצטרף לברך שוב על המזוזות שיחזרו, כי הסיח דעתו כמה ימים.

מקורות:

ראה ס' האשכול מזוזה דף עג ב, שו"ת מהר"ם שיק יו"ד סי' רפה, ס' סת"ם מזוזה סי' יב, דעת קודשים סי' רפט סעי' ד ועוד רבים. על כך שהזמן הקובע לחיוב ברכה שאינו מחזירן באותו יום, ראה שבות יצחק ח"ח סי' כ בשם הגרי"ש אלישיב, קובץ מבית לוי תשרי תשנ"ד בשם בעל שבט הלוי, ומקור הדברים בערוך השלחן סי' רפט סעי' ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל