לתרומות לחץ כאן

ברכה אחרונה על מים

שאלה:

ב"ה
שלום לכבוד הרב
בעניין ברכה אחרונה על מים – שכתב הביאור הלכה בסימן רד ד"ה 'השותה מים לצמאו' לפי זה… אם יודע בעצמו שאין לו שום הנאה מהמים אין חיב עליהם לברך, וממילא לענין צירוף אינו נחשב כלל.
הסתפקתי במקרה שאני צמא ולוקח כוס מים גדולה, ובתחילה אני מברך ושותה פחות מרביעית, ולאחר מכן אחר כמה דקות שותה רביעית (אני ספרדי ומברך רק אם שתיתי רביעית בבת אחת)
שלכאורה לא הייתי ממש 'צמא' עם הרגשת צמא בשעה ששתיתי את הרביעית. ונסתפקתי אם יש לברך על כך ברכה אחרונה מכיוון שבשעת שתיית הרביעית לא הייתי צמא.

קודם ששלחתי את השאלה ראיתי בפסקי תשובות סעיף יד שאם שותה חלק מהרביעית לצמאו וחלק לא – לא מברך לאחריו. לפי זה פשוט שבהסתפקות שלי לא מברך.

האם יש דעה אחרת בדבר? ומה פוסקים?
דווקא כאשר שאני שותה את הרביעית מוכרח שאהיה צמא ורק בכך אתחייב בברכה אחרונה?
תודה

תשובה:

לדעתי לא ניתן לחלק כך. אם שתית היית צמא… אדם לא יכול לבחון בדיוק מה רמת הצמא ומה בדיוק גודל ההנאה, כששותים מים למטרת צמאון ושותים רביעית בשתים שלוש לגימות רצופות מברכים ברכה אחרונה.

מחמת השבת המתקרבת בעוד שעה קלה, אני מקצר.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. המדד הוא אם שתה רביעית בזמן שלוקח לאדם נורמאלי לשתות רביעית, וזה 2-3 שניות, ואכן, בדרך כלל כששותה רביעית בשתיים-שלוש לגימות רצופות אכן יש שיעור ברכה אחרונה.
    אלא שברצוני להוציא מן הכלל כאלה ששותים "רצוף" רביעית אבל בזמן איטי יותר, שאז לא מברך (לכולי עלמא לבני ספרד, וגם לחלק מבני אשכנז שנוהגים להקפיד בדווקא על שתיית רביעית בבת אחת)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל