לתרומות לחץ כאן

מכונת משקאות שנתנה פחית או עודף יותר בטעות

שאלה:

בס"ד
לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א
עלתה שאלה בשיעור תורה ישנן מכונות אוטומטיות של משקאות/חטיפים וכו' שמכניסים מטבע ובוחרים מה לקנות. ישנן פעמים שהמכונה נותנת יותר עודף או יותר ממוצר אחד. מה הדין בכך? האם הלקוח יכול להנות מטעות זו? הן במבחינת ממון והן מבחינת המוצר?
נשמח בבקשה ממעלת הרבנים שליט"א למקורות בנושא .
מודים מראש,תזכו למצוות ולכל הברכות והישועות.אכי"ר.
יצחק.

תשובה:

שלום וברכה,

מכונה שהוציאה מוצר כפול או החזירה עודף יותר ממה שצריך להחזיר, חל על הקונה להשיב את הטעות לבעל המכונה מדין השבת אבדה.

אם הכסף לא היה של בעל המכונה אלא כסף שהיה תקוע במכונה, והשני שבא לקנות השתחרר לו הכסף שהיה תקוע, זכה הקונה בכסף שהמכונה פלטה.

בהצלחה.

מקורות:

אם המכונה הוציאה מוצר כפול, הרי זה טעות במקח, ודינו שווה לאדם שקנה מוצר בחנות וקיבל בטעות שני מוצרים שחייב להחזיר את הטעות. ואין הבדל בין מכונה למוכר בחנות. ומדין השבת אבדה חייב להשיב.

אן יצא כסף מהמכונה, בזה הדין מתחלק: לפעמים המכונה החזירה בטעות יותר עודף, במקרה כזה דינו שווה לדין לעיל שהכסף שייך למוכר וצריך להחזיר לו את הטעות. אך פעמים שהכסף לא היה של המוכר אלא כסף שהיה תקוע במכונה ואדם שבא לקנות במכונה דפק על המכונה או שהכניס כסף והכסף שהיה תקוע השתחרר, במקרה כזה הכסף לא שייך לבעל המכונה ובעל המכונה לא זכה בכסף מדין חצר – הכסף שתקוע במכונה הוא חצר שאינה משתמרת כיון שיכול להשתחרר מהמכונה על ידי כל אדם שיקנה במכונה, ובעל הכסף התייאש מהכסף, ולכן שייך הכסף למוצא הכסף.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. שלום.
    האם אי אפשר לומר שהוא מוחל על כך? הרי הוא לא עומד להשגיח על המכונה וידוע ממש שלעיתים המכונות הללו מוציאות מוצר כפול (או לחלופין לא מוציאות כלום ולך תשיג את בעל המכונה שאתה גר בצפון ועברת באיזה מקום מרוחק וקנית במכונה ולא יצא כלום)

  2. בגלל שהוא לא מודע על נפילת המוצר הנותר יש בדבר משום חיוב השבת אבדה, ויוכל להשאיר מכתב ע"ג המכונה כדי שבעל המכונה יוכל לחזור איליו.

  3. קרה לי בעבר הרחוק שיצאה פחית נוספת ואם אני זוכר נכון לא הצלחתי להשיג את הבעלים אבל ודאי שאם הייתי מנסה יותר הייתי משיגו.
    כעת איני זוכר מהי החברה, האם יש דרך לתקן?

  4. כאשר הגבהת את הפחית ע"מ להשיב לבעלים התחייבת במצוות השבת אבדה, ומאחר ולא הצלחת לאתר את בעל המכונה עליך לרשום את ערך האבדה בפנקס שמור.

  5. סליחה שאני מגיב שוב, הבעלים של המכונה לא משאירים מספר ישיר וקשה לאתר אותם. לא ניתן להשאיר כסף במקום או במכונה (כי זה יוציא עוד מוצר)
    חוץ מזה הטרחה של לשמור על המוצר או הזמן של לנסות להפגש עימו באיזה מקום זה יותר יקר מהמוצר עצמו ולא משתלם (בפרט אם אתה גר רחוק) אז עד כמה צריך לטרוח עבור כמה שקלים? האם לא ניתן לומר שזה סכום שלא מקפידים עליו? (אישית לא הייתי מבזבז זמן, דלק וכסף עבור מוצר בשווי 50₪ וזה במרחק חיפה-ת"א) האם אין התחשבות בכך?

  6. דאי שיש התחשבות בכך, אדם לא צריך להוציא מכספו כדי להשיב אבדה. והיה אם בעתיד תעבור ליד המוכנה תיקח את המספר טלפון. לעת עתה עליך לרשום את ערך הפחית במקום שמור, ואז תוכל לעשות בפחית כרצונך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל