לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

חובה בחשבון העובר ושב

שאלה:

שלום הרב- ב"ה אנו משפחה ברוכת ילדים כ-15 נפשות כ"י, בחסדי ה' אנו שנינו עובדים ומפרנסים, יחד עם זאת ההוצאות גדולות ב"ה וכרגע נוצר חוב בעובר ושב שאלתי האם בצורת התנהלות כזו יש חשש איסור ריבית באיזה שהוא אופן ?אציין כי ב"ה יש לנו דירה בבעלותנו כמו כן חתמתי על שטר היתר עסקא ברית פנחס האם זה מועיל שלא לעבור על איסור ריבית? שאלתי אמורה גם ביחס ללקיחת הלוואה מהבנק לצורך כסוי המינוס. תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

המינוס שיש לך מהעו"ש מסתמא עבור מחיה ולא עבור עסקים. ולכן יש כאן חשש ריבית, מאחר והלוואה בריבית מותרת משום שהלווה משתף את המלווה בעסקים ולכן אין איסור ריבית. אולם אם ההלוואה אינה לעסקים לא יועיל היתר עסקה. אלא שהפוסקים סוברים שאם יש ללווה עסקים אחרים, אפשר לתרץ שיש כאן עסק ללווה כיון שלולי ההלוואה יצטרך לפרוץ חסכונות או למכור עסקים, וממילא ההלוואה היא לקיום העסקים, והלווה משתף את המלווה בעסקים שיש לו או בדירה שיש לו שמחמתו לא מוכר את הדירה וכו'. 

היתר עסקה הכללי שעשית לא משנה את הדין כאן. יש מחלוקת הפוסקים האם היתר עסקה כללי מועיל להינצל מאיסור ריבית. בהלוואה מהבנק יש היתר עסקה עם כל לקוח, ולכן אין צורך בהיתר עסקה כללי. אבל כאמור אם המינוס בעו"ש לא עבור עסקים עדיף להימנע, ויש מקום להקל.

מותר לך לקחת הלוואה מהבנק לכיסוי המינוס של העו"ש, מאחר ואתה משלם ריבית עבור ההלוואה ומ"ל כאן ומ"ל כאן. ויתר ע"ז כיון שאתה חוסך בריבית זה עדיף.

בהצלחה ועושר רב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל