לתרומות לחץ כאן

תביעת פיצויים בבית משפט בגין חבלה בגוף

שאלה:

שלום וברכה. עבריין פגע ברכבי,לאחר שהוא הכחיש את שעשה פרץ ויכוח בנינו, הוא הוציא מוט ברזל והכה בראשי וזה גרם לחבלה שנאלצתי להתפנות לבית חולים. נאמר לי שאני יכול לתבוע אותו בבית משפט על מנת לקבל פצוים.האם מותר לתבוע כזה דבר בביץ משפט?

תשובה:

שלום וברכה,

בתביעה פלילית התובע יכול לתבוע תביעה כפולה – תביעה פלילית ותביעה אזרחית. תביעה פלילית מותר לתבוע ללא קבלת היתר מבית דין. תביעה אזרחית מעיקר הדין יש לפנות לבית תחילה, אלא כיון שבית דין לרוב לא דנים במקרים כאלו, לכן אם התביעה לא נענתה, או שהצד השני מתחמק או מבקש בית אחר, מותר לפנות לבית משפט. ולא צריך להתעכב עד לקבלת היתר מבית משפט. בשונה מכל התביעות שאסור לתבוע בבית משפט עד שמקבלים היתר מבית דין.

במקרה שלך שמדובר באדם עבריין, ומסתבר שלא יופיע בבית דין, אין צורך לתבוע בבית דין תחילה. ולכן כדאי שתתייעץ עם אדם מקומי כדי לקבוע שהמכה הוא עבריין ולא יציית לבית דין.

בהצלחה.

מקורות:

אמר לי הגאון הרב זלמן נחמיה גולדברג שליט"א: ישנה תביעה פלילית וישנה תביעה אזרחית. תביעה פלילית – תביעה נגד אדם שלא נהג כחוק. מטרת התביעה בתביעה פלילית כדי למעט עבריינים. התביעה היא של המדינה נגד אותו בן אדם, ולא תביעה אישית של התובע. וכיום בית הדין אין להם כוח להעניש את העבריינים, ולכן המשטרה הם כשליחי בית הדין להעניש את העבריינים. ועל זה אמרו בית מכין ועונשין שלא מן הדין – (ראה שו"ע חו"מ סימן ב). ועונשי המשטרה שעונשים שלא לפי הלכה, הם שלוחי בית דין שהיו אמורים לעושת כן אילו היה להם כוח לכך.

תביעה אזרחית – תביעה אדם פרטי בדין ודברים שיש לו נגדו, תביעה כזו יש לעשותה דוקא בבית דין ולא בבית משפט. ועל זה אמרו חז"ל שאם פונה לבית משפט מרים יד בתורת משה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל