לתרומות לחץ כאן

דין נמלך בברכות הנהנין

שאלה:

מרן בסימן קעט הביא את מחלוקת הרא"ש ורבינו יונה שאם אמר הב לן יכול להמשיך ולאכול, וכתב בבאו"ה שה"ה בכל מידי דמזון, ובמשנ"ב שם כתב שה"ה אם נמלך וגמר בדעתו שלא לאכול עוד. ובבאו"ה כתב שאין בידינו להכריע וא"כ הוא ספק ברכה. ע"ש. ותמוה, שא"כ יצא חידוש שאם אדם אוכל תפוח או עוגה בביתו, וגמר בדעתו שלא לאכול עוד, ושוב נמלך, א"כ יצא שלא צריך לברך? והרי המשנ"ב עצמו כתב בסימן קסח ס"ו שאם מתחילה היתה דעתו לאכול מעט מזונות וכו' ונמלך, כתב בשעה"צ אות כא שיברך מזונות. ואין לחלק בין אם מתחילה חשב לאכול מעט, שאז יברך אם נמלך, לבין אם מתחילה ברך בסתם ואז חשב לגמור ושוב נמלך, שאז לא יברך – כדעת רבינו יונה, שהרי בסימן רו בס"ק כ כתב במשנ"ב שאם בעת גמר אכיתו נסכם בדעתו שלא יאכל עוד ואח"כ נמלך, בזה לכ"ע יברך?

תשובה:

שלום וברכה

יישר כח על הסקירה הנאה, אבל אין כל סתירה בין הדברים. הכלל הוא ברור, אדם שהסיח דעתו לגמרי מאכילה, אם נמלך חוזר ומברך. כל סימן קעט נסובה על השאלה אלו פעולות ניתן לאמוד דעתו של אדם שכאשר עשה אותן ודאי הסיח דעתו, הב לן ונבריך? מים אחרונים? וכו'… כלומר יש פעולות שאדם כביכול מבטא סיום ועדיין לא הסיח דעתו לגמרי. למשל בהב לן ונבריך יתכן שהוא לוקח בחשבון שיהיו שלא יסכימו איתו, ואז אולי גם הוא יאכל עוד, וממילא זה לא היסח הדעת, וכן על זה הדרך. בקיצור, בסי' קעח מדובר מה קורה כשהיסח דעתו ואחר כך נמלך, ובסי' קעט דנים מתי זה אכן נחשב שהסיח דעתו…

ערב טוב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כבודו כותב שסי' קעט דנים מתי זה אכן נחשב שהסיח דעתו, אבל לפי רבינו יונה, הב לן לא הוי היסח הדעת והמשנ"ב כתב שה"ה אם נמלך וגמר בדעתו שלא לאכול עוד ! וכיון שבבאו"ה כתב שהוא ספק ברכה, א"כ השאלה בעינה עומדת איך נפסוק לברך למי שגמר בדעתו שלא לאכול עוד? והרי חוששים לרבינו יונה?

  2. אם אמר הב לן ונבריך היכן מוזכר רבינו יונה שאומר שלא הוי היסח הדעת ? אם כן הוא צודק זה יוצא ספיקא דרבנן לכולא ..או שהוא דעת יחיד ולא פוסקים לכולא אלה כדעת 2 לפחות ?

  3. דעת רבינו יונה הובאה בשולחן ערוך עצמו.
    אסביר שוב את כוונתי, אין ויכוח בכך שמי שהסיח דעתו חייב לזחור ולברך ברכה ראשונה! הויכוח הוא מה נחשב היסח הדעת, האם הב לן ונבריך זה היסח דעת גמור? האם החלטה להפסיק לאכול בעודך יושב ליד השולחן ולא בירכת ברכה אחרונה זה היסח דעת? כל זה במחלוקת הנ"ל. אבל מי שבאמת הסיח דעתו, וגמר ופנה לעסקיו, זה ודאי היסח הדעת גמור ולכל הדעות חוזר ומברך גם אם לא בירך ברכה אחרונה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל