לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

עמלת תיווך מלקוח ללא ידיעתו

שאלה:

במסגרת עבודתי אני מנגיש ללקוחות שלי אנשי מקצוע נוספים, האם מותר לי להוסיף סכום כסף על ההצעה של איש המקצוע (בלי ידיעת הלקוח שלי) כך שההצעה שהבאתי ללקוח עדיין תהיה משתלמת עבורו (ולא על חשבון איכות העבודה.) איש המקצוע נותן לי הצעה זולה במיוחד כי אני נותן לו עבודות- אני רוצה להוסיף על זה את הפער למחיר השוק או קצת פחות. אציין שהלקוח יכול להביא איש מקצוע אחר אם רוצה.
שאלתי- האם זה מותר? ואם כן האם יש הגבלה לאחוז העמלה?
אציין שזה מקובל מאד בתחום זה לקחת עמלות.

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לך לקחת תוספת שכר מהלקוח ועליך לדרוש ממנו את התשלום שדורש האיש מקצוע. מותר לך לבקש מהאיש מקצוע שהוא ישילם לך דמי תיווך על כל לקוח שאתה מפנה אליו, ולמרות שבמקרה כזה האיש מקצוע ידרוש מחיר יותר יקר מהלקוח מותר לך להתנות זאת איתו.

בהצלחה.

 

מקורות:

כשאתה מציע ללקוח שלך איש מקצוע אתה מקבל שכר מהלקוח עבור העבודה שאתה עושה לו, וגם אתה מקשר אותו עם איש מקצוע, והקישור של עם הלקוח לאיש מקצוע זה רק שליחות ולכן אסור לך לקחת ממנו יותר ממה שדורש האיש מקצוע. מותר לך לקבל שכר תיווך מהאיש מקצוע שאתה מפנה לו לקוחות, אבל אסור לך לקחת מהלקוח יותר ממה שביקש האיש מקצוע. 

מרן הרב אלישיב כתב שמותר למתווך לגלום את מחיר התיווך בתוך התשלום של המקח מבלי שידע הלקוח, ודבריו נאמרו רק במקרה שמקובל לדרוש דמי תיווך והמתווך לא צריך לעבוד בחינם, אבל במקרה שלך שאתה מקבל שכר עבור עבודתך מהלקוח והקישור שלך הוא רק שליחות אסור לך להוסיף בשכר. והאפשרות שלך לקבל שכר מהאיש מקצוע כאמור לעיל. 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל