לתרומות לחץ כאן

נתינת עזרה משפטית ליהודי בתביעה נגד נוכרים

שאלה:

שלום וברכה.
נשאלתי בשאלת ממונות סבוכה, אנא עזרו לי לתת תשובה כדת וכדין.

הסיטואציה: יהודי קנה דירה בבית בשלב בנייה אצל חברה בבעלות נוכרית. החוזה היה שהיהודי משלם כסף והחברה בונה את הבניין, רושמת אותו במשרדי המדינה כחוק ומוסרת את הדירה ליהודי. היהודי שילם כפי מה שסוכם ואילו החברה אכן בנתה את הבית, אך לא יכולים לעבור את שלב הרישום מכיון שהבנייה מלכתחילה הייתה בלתי חוקית. הן החברה והן היהודי ידעו על כך מלכתחילה ושניהם התכוונו להערים על המדינה. המדינה (העירייה) הגישה תביעה בבית משפט ונצחו בכל הערכאות ולכן הבית עומד להריסה. החברה רשומה על שם אנשים זרים ולכן אינם רוצים להחזיר את הכסף ליהודי מרצונם הטוב. הסיכוי שהיהודי יצליח להוציא מהם את הכסף בהליך משפטי הינו אפסי. היהודי פנה לעזרא לעורך דין יהודי. העורך דין מצא שאחד מבעליה האמיתיים של החברה חתם על מסמך מיותר כלשהו שהגיע לידיו של היהודי וכתוצאה מכך נוצר סיכוי קטן להוציא בחזרה את הכסף שהושקע.
השאלה: האם מותר לעורך הדין היהודי לעזור ליהודי התובע בייעוץ משפטי, עריכת מסמכים משפטיים ותכנון הליכים משפטיים נגד החברה? הרי מדובר פה בהערמה מסויימת אף שהיא במסגרת חוקית? והיהודי הרי גם לא מאה אחוז חף מפשע – הוא ניסה להערים על המדינה, ואמנם גם החברה לא קיימה את החוזה מצדה. עורך הדין חש ביראת שמיים ושואל לדעת ההלכה.

תשובה:

שלום וברכה,

אם השותף היהודי היה שותף בחברה והסכים לכל העסקה שכשלה, אסור לו להתלות על סעיף צדדי ולהציג מצגת שווא שהוא לא היה שותף בחברה ולדרוש החזר כספי. ולכן אם לפי אומדן היה היהודי שותף בחברה והמסמך שזויף הוא מסמך שולי ולא חוזה הצטרפות, לא יוכל להערים ולתבוע ויש בכך משום איסור גזל הגוי שאסור מהתורה.

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. היהודי לא היה שותף בחברה. הוא סגר עסקה עם החברה שאינה בבעלותו, היה ביניהם חוזה שלא קוים מצד החברה כי מלכתחילה היו שם בעיות עם החוק והבעיות היו ידועות הן לחברה והן ליהודי. אם אכן החברה הייתה רשומה על שם בעליה האמיתיים הוא היה יכול לקבל החזר כספי מהם בבית משפט אלא שבעלי החברה רשמו את בהערמה על אנשים זרים וממילא יכולים למלט את עצמם מלהחזיר את הכסף ליהודי. המסמך שהגיע לידי היהודי איננו מזויף והוא מסגיר את זהותם של בעלי החברה האמיתיים וממילא כרגע יש אפשרות להוציא מהם כסף ע״י תביעה בערכאות המדינה. השאלה אם מותר לו לעשות זאת והאם מותר לעורך דין יהודי לסייע לו בכך?

  2. אם החברה הערימו עליו ולכן מפסיד את בזכות תביעה שלו, מותר לו לתבוע אותם כדי לקבל זכותו.
    אם החברה לא הערימו עליו אלא ידע שהחברה לא על שם הבעלים והכל לא חוקי ואולי העסקה תיפול והוא נכנס על דעת כן והם לא הערימו עליו, אין לו זכות תביעה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל